Share

Jan Králík, Zmizelá Praha. Automobily a motocykly. Paseka 2012

Čas míjí v nenávratno, přesto nechává za sebou nesmazatelnou stopu. Spousta věcí zmizela, ale například fotografické či písemné dokumenty jsou stále důkazem bohaté minulosti.

Když se to tak vezme, automobily nejsou zase až tak starým vynálezem, přesto se jejich vzhled, technické vybavení, výkon a podružné věci jako infrastruktura a předpisy vyvíjely překotným tempem.

Automobil jako snobský doplněk, móda či jako nutnost.

Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.  Superrodina je na Facebooku

Když ještě v Čechách nebyl ani jeden automobil, už o něm vycházely články v odborném časopise. Důkazem budiž alespoň zveřejněné technické popisy z roku 1886 a 1888 v časopise Velocipedista. Sic tehdejší redaktoři nenapsali žádný poutavý text: šlo jen o vypsání strohých faktů. Fanouškové „velocipedů“ nedávali čtyřkolovým konkurentům moc velkou šanci na úspěch. Přitom však již v polovině roku 1921 bylo v Čechách přes čtyři tisíce automobilů.

První vůz projížděl Prahou v roce 1898. Majitelem byl Antonín baron z Vojanova a vydal za něj 3000 zlatých. V té době sídlil v Čechách jediný automobilový prodejce. Baron musel na první kousek čekat řadu měsíců a než se dočkal, nadšení ho opustilo a snažil se z obchodu vycouvat. Soudní spor však prohrál a vůz si musel nechat.

Policie získala první oficiální vůz o čtyři roky později. A v roce 1904 již proběhla první výstava automobilů, čítala však jen čtyři exponáty.

Když si prohlížíte fotografie v publikaci Zmizelá Praha, vnímáte jejich opravdovou jedinečnost. Tehdy neměl jako dnes každý po ruce digitální fotoaparát, a tak fotografických dokumentů bylo poskrovnu. Získávají tím vyšší unikátní a historickou hodnotu. V prvopočátcích se kolem automobilů srocují diváci, aby si prohlédli ten nový technický vynález. Vidíte pražské ulice, jež jsou dnes změněné k nepoznání. Dokonce se jezdí vozidly přes Karlův most! V některých ulicích však stále leží ty samé „kočičí hlavy“ a tramvajové koleje. Jen ty drobné obchůdky malých živnostníků tam již nejsou.

Uvidíte fanoušky Aero 500 a Aero 662 na srazu na zasněženém Strahově. Podle autora soudržnost milovníků těchto značek trvá až dodnes.

Ale spatříte také zajímavé fotografie z 80. let minulého století – pokládání tramvajových kolejí na nábřeží Bedřicha Engelse (nyní Rašínovo), opravu telekomunikačního vedení Na Příkopě. Hlouběji pak sovětský tank z 21. srpna 1968 na Vinohradské třídě.

Nicméně k opravdovým perličkám patří například odtahovka ze 40. let, nebo předělaný automobil pro reklamní účely pro firmu Elektro-Lux, který vypadá vysavač na kolečkách, autobus z roku 1926 jen vzdáleně připomínající dnešní městskou dopravu. A milovníci historických vozidel jistě uznají, že Praga, ať pro vojenské účely určená Praga T či Praga Grand, nebo fotografie taxíku Praga Alfa (se ztracenou registrační značkou) a jiné, patří mezi skutečné motoristické skvosty. Pochopitelně jsou zde i dokumentace starých motocyklů (například Praga BD 500 OHC se sajdkou, s řidičem po návratu z Afriky – ujel s ní neuvěřitelných 75 000 kilometrů!)

Knihu vřele doporučuji všem milovníkům historických vozů a motocyklů, zapomenutých uliček a starých fotografií. Fotografie se doplněny vždy výstižným komentářem s krátkým „příběhem“.