Share

Jeremy Clarkson, Na plný plyn

Dokořán 2011

Jeremy Clarksona jistě všichni dobře znáte z pořadu Top Gear. Jeho láska k autům trvá prý celý život, a tak mu mnozí můžeme jen závidět, že jeho práce je vlastně naplněním jeho koníčku.

Clarkson auta nejen řídí, testuje a mluví o nich v známé britské show, ale také o nich píše. V nedělním vydání The Times se můžeme pravidelně setkávat s jeho sloupky, které pak byly vydány knižně pod názvem Na plný plyn, jenž vám v českém vydání nabízí nakladatelství Dokořán.

 Co má co porodnost s automobily?

Jak jistě předpokládáte – už podle samého charakteru Jeremy Clarksona, který v sobě specifický břitký anglický humor nezapře, při knize se rozhodně nudit nebudete. Už na samé obálce knihy se potřesete smíchy: „Víte, proč ženy neřídí Lexusy nebo jaké jsou důsledky neadekvátního omezování porodnosti?“

Ať jste žena nebo muž, tohle vám určitě bude vrtat hlavou. Copak to měl zase ten vtipálek na mysli! Hodil by se sem úsměvný smajlík, nuže, tak ho sem dáme 🙂

Buřtíky, zácpa, peugeot a renault

Ono totiž toho je podstatně víc. A někdy tomu napomůže i český ekvivalent. Hned v prvním titulku „Tenhle buřtík by nám mohl vyléčit zácpu“ si krásně škodolibě pohrála i čeština. Že, zácpa jako zácpa.

Někdy si říkáte, co má auto společného se sexuální orientací, když dokonce Jeremy říká: „Tak takového gaye fakt můžu!“ (22). O kom, že je řeč? O Mazda MX-5. Aproč? No, nechte se překvapit v samotné kapitole.

A hned při každé příležitosti se Jeremy Clarkson pouští – jako obvykle – přímo do majitelů aut, takových vozů, které ho slabě řečeno „rozčilují“, a na nich lze krásně a Clarksonsky přesně ukázat příčinu dopravních tlačenic, které odůvodňují, proč některý z (nenáviděných) politických systémů není možný.

„Rovněž tu s námi jsou tací, obvykle majitelé stařičkých peugeotů, jež řídí, jako by seděli na vysokonapěťovém vedení. Za boha neudrží konstantní rychlost. … Kvůli těmhle lidem pak sebou dlouhý ocelový had dopravy mrská, cuká nebo se úplně zastavuje. A právě kvůli nim je socialismus nereálný.“ (13)

Něco pro neplatiče daní

Pro notorické neplatiče daní se podle Jeremyho Clarksona hodí jedině Nissan Navara. Podle Jeremyho jsou Nissani „Atraktivní … jedině z daňového hlediska. Pokud jste plátci DPH a pro podnikatelské účely používáte pickup, máte nárok na vrácení daně. Navíc platíte jen rovnou daň ve výši500 liberročně, kdežto na ostatní auta jsou nabalené nejrůznější poplatky za oteplování zeměkoule…“(17)

Repelent na ženský

Ale zpátky k tomu Lexusu. Inu, Lexus IS 250 je prý „ideálním repelentem na holky“ (40) „A čeho přesně se týká ženský ohled na auta? Barvy? Jestli se o kliku dveří lámou nehty? Kolik se vejde dětí do kufru? Prosimvás. Manželka na to má skvělou odpověď – ženy, které se zajímají o auta, mají na autech rády přesně totéž co muži. Výkon. Design. Ovládání. A ženy, které se o auta nezajímají, o nich ani nebudou číst, bez ohledu na pohlavní znaky autora.“

BMW – super auto nebo je lepší bagr?

Nicméně, když už probíráme ty „pohlavní znaky autora“, pak pokud sex, tak jedině BMW Z4, uvádí v názvu kapitoly. Pak však kritikou Jeremy nešetřil. Podle něho vypadá auto jako by ho „mistr světa v origami“ „vymodeloval z plastelíny“. A dodává„… člověk si sedl dovnitř a bylo to ještě horší. Umělohmotný koktejl, který neuspokojoval ani vzhledově, ani hmatově. Nakonec se ukázalo, že designér je Američan, a rázem bylo vše jasné.“ Nejvíc mu „šel na nervy idiotský navigační systém“. Nicméně vše se změnilo na dálnici. „po chvíli strávené na dálnici, jsem si pomyslel: Počkat, tohle je docela pohodička.“ Původně odpudivé auto dostalo nakonec nálepku, že je to „spíš rychlá a pohodlná jachta, duchem a charakterem bližší Jaguaru XK.“ (53/54).

K BMW Z4 se vrátil ještě později, a to pro M kupé s nepříliš lichotivým nadpisem: „Lépe jsem si zajezdil i v bagru“ (87)

Sexy, supersexy – pořád mluvíme jen o autech

Ale sexismus spojený s autem se opakuje častěji. Když to není politika, bývá to sex . „Supersexy krásko, uloupilas mi srdce,“ žehrá nad Lamborghini Gallardo Spyder (84). „Podíváte se na fotku a řeknete si, paráda, další prďácké superauto s boky Marilyn Monroe. Spyder je ale v reálu malinký, prakticky stejně dlouhý jako Ford Focus. Je ale osazen technologií, která mu zvedne nos, když se blížíte k retardéru, má klimatizaci, která opravdu funguje, a elektrickou střechu a vy si po chvíli pomyslíte, páni, vždyť to je superauto bez obvyklých superauťáckých záchvatů nepříčetnosti. V tom bych mohl jezdit každý den.“ (85)

Jeremy Clarkson nemá chybu!

Upřímně – nesouhlasím s manželkou Jeremyho Clarksona. Já patřím přesně k těm ženám, které auta vůbec nezajímají. Identifikuji je jen podle barvy.

Ale upřímně – Top Gear sleduje u nás celá rodina, brečíme smíchy a milujeme Jeremyho Clarksona. Když čtu, jak nazývá Mini Cooper S Clubman „turbozáchodem“ (258) a podobné jeho hlášky, těžko popadám dech.

Jeho humor je naprosto perfektní! Sloh je dokonalý! Tenhle člověk je prostě geniální. Je mi fuk, že nerozumím autům, já rozumím Jeremy Clarksonovi. Knihu jsem přečetla jedním dechem, a když slyším manžela, jak se z pokoje (či z jiné místnosti, kde rád čte a dlouho posedává) chechtá, je mi jasné, že čte Clarksonův Na plný plyn.

Vřele všem knihu doporučuji. Však dalo práci, abychom se doma „utrhli“ k napsání recenze, když ji nikdo nechce dát z ruky.

Je výborným dárkem a upřímně, při setkání s přáteli, když přijde řeč na auta (nebo politiku nebo ženský, to je jedno), tak můžete vytáhnout Clarksonovy perličky a nemá to chybu.

Čtěte také: Jeremy Clarkson má zase průšvih: jeho hlas můžete slyšet na satelitní navigaci.