David Frej, Jiří Kuchař: Zdravé střevo

Leden 22, 2017 in Glosy, Renata Petříčková, zdraví

Share

Zdravé střevoSpíše by se tato kniha měla jmenovat „Základy péče o náš druhý mozek“. MUDr. David Frej patří k autorům, kteří píší neuvěřitelně precizně. Jiří Kuchař jako druhý z autorů má naprosto stejnou pověst a tam si můžete být jisti, že držíte v rukou jednu  z nejlépe zpracovaných knih na téma vlivů zažívacího traktu na naše zdraví, psychiku a celkovou životaschopnost.

Mohla bych strávit tento prostor v superlativech na tuto knihu. Je to zbytečné. Tady je všechno dokonalé tak, že slov netřeba. Raději pro tento případ zvolím podělení se o to, co mne překvapilo, ohromilo, nebo co je třeba si neustále opakovat.

A takových informací je kniha plná!

Zažívání a psychika naruby

Že naše psychika často odráží svůj stav do zažívání, to už všichni víme. Když jsme nervózní a ve stresu, velká část lidí to pocítí v žaludku nebo ve střevní oblasti. Ale ono to funguje i naopak. David Frej tu rozvíjí teorii o psychických nemocech nebo nerovnováhách (deprese, úzkosti atd.), které mohou mít na svědomí.

„V poslední době stoupá počet studií prokazujících psychický efekt působení střevních bakterií. Vedle lidí jsou zaměřeny i na zvířata. Střevo je osídleno stovkami různých druhů bakterií a jejich ekologická rovnováha je velmi křehká a snadno narušitelná. Důsledkem je nerovnováha mezi střevní flórou a naší imunitou, která může podporovat vývoj psychiatrických onemocnění. „Stále více vítězí představa, že mikroflóra hraje velkou roli hlavně v raném stadiu určitých nemocí,“ říká profesor Holzer. Ze své praxe zná pacienty, kteří trpí na záněty traktu žalude-střevo nebo mají dráždivý trakčník a jsou častěji postiženi onemocněními spojenými se strachem nebo depresivními stavy.“

Cesta ovlivnění je složitá a u každé bakterie je jiná, ale zaujalo mne, že u některých to jsou právě odpadní metabolické produkty těchto bakterií, které poškozují nervový systém člověka.

 

Zdravý člověk stráví květák bez… víte čeho…

Ano. Nadýmání i po tzv. nadýmavých potravinách je varováním střev, že nemají to správné osídlení. Nadýmání bez viditelné příčiny pak může být spojeno s různým nesnášenlivostmi, s poškozenými střevy atd, to už jsou v knize pečlivě popsané jednotlivé případy. Ale fakt, že zdravé střevo stráví bez zbytečných plynů i zelí a květák – to je něco, co si budu pamatovat! To stojí za pozorování.

Obezita je nakažlivá?

Pokusy s laboratorními hlodavci ukázaly, že pokud se do střev zdravých a štíhlých potkanů vpraví trus ze střev obézních potkanů, začnou i tito štíhlí potkani bez zjevné příčiny přibírat na váze. Obezita tedy může mimo jiné souviset i s jiným, patologickým osídlením střevní mikroflóry. Ostatně, je to už pár let, co se kdesi objevil výzkum, a cyklicky se objevuje stále dokola, že obezita je přenosná z člověka na člověka slinami. Vida, má první otázku pro MUDr. Freje, takže se o to víc těším na rozhovor s ním.

V knize je často odkazováno do historie, jak se mění poznatky medicíny a snadno si tak dokážete představit, že ani nyní se neví vše – a že i zdánlivě nesouvislé souvislosti se časem mohou začít odkrývat jako logické zákonitosti lidského těla. Naše zažívání je přímo živnou půdou pro nové výzkumy.

Najdete tady i klasiku

Žaludeční vředy, záněty žaludku, zácpa i průjem – a dobré rady, jak se s nimi vypořádat – najdete tady i mnoho praktických rad pro ty zcela obyčejné, zdánlivě obyčejné střevní problémy. Ve chvíli, kdy ale k těmto částem v knize dojdete, budete bohatší o pochopení toho, že nějaký průjem je jen vrcholek ledovce, že za tím vším je obrovská úcta k neuvěřitelnému fungování našeho trávicího systému.

MUDr. David Frej je autorem knih Ajurvéda, Ajurvédské recepty pro zdraví, Šťávy a míchané nápoje z přírody, Zánět – skrytý zabiják, Biologické hodiny a Tučné superpotraviny a oleje.

Jiří Kuchař vydal kromě jiných knih knihy Poznej sám sebe, Kniha, která léčí, Pozor sůl!, Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru, Tak chutná štěstí, Svět přírodních antibiotik a Tvoje strava je tvůj osud. Společně napsali publikaci Detoxikace léčivými oleji. Pravidelně publikují v měsíčníku Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016

Renata Petříčková

Mohlo by Vás zajímat

Běh – nastartuje tělo a zklidní mysl

Běh - nastartuje tělo a zklidní mysl

26. Březen 2017

Běh je přirozenou součástí našeho života, stejně jako chození. Je důležité přestat řešit techniku, jak při něm ukládat nohy či ruce. Je potřeba se jednoduše rozběhnout, pravidelně dýchat a vychutnávat si pocit volnosti, ze kterého plyne řada výhod pro naše tělo. Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se pravidelně věnovat běhu, je fakt, že posiluje imunitní systém a činí tak organismus odolnějším vůči infekcím. Podle studie, kterou vypracovala Univerzita v Severní Karolíně v USA, jsou lidé, kteří běhají alespoň patnáct minut denně, a to minimálně pětkrát týdně, o polovinu méně nemocní než lidé, kteří vůbec neběhají. Běh je také ideálním pomocníkem při

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

26. Březen 2017

Aneb „pij čaj a vyčkávej“ – v mysli mi uvízla tato slova z citace v knize.  Budu si je asi navždy pamatovat a od té doby si při šálku čaje vzpomenu a alespoň si plně uvědomím, KDY a JAK čaj piju. Ostatní z knihy už je práce na sedm dní a na trochu víc sebekázně. Ale stojí to za to. Pít čaj a vyčkávat. Umíte si představit tento stav? Aktivní odpočinek mysli i ducha, o těle nemluvě? Jestli ano, byť jen letmo, jistě už jen při té představě cítíte na těle i na duchu obrovskou úlevu. Energii, která se zdánlivě vlévá do těla odnikud

Nejnovější příspěvky na webu:

Běh – nastartuje tělo a zklidní mysl

Běh - nastartuje tělo a zklidní mysl

26. Březen 2017

Běh je přirozenou součástí našeho života, stejně jako chození. Je důležité přestat řešit techniku, jak při něm ukládat nohy či ruce. Je potřeba se jednoduše rozběhnout, pravidelně dýchat a vychutnávat si pocit volnosti, ze kterého plyne řada výhod pro naše tělo. Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se pravidelně věnovat běhu, je fakt, že posiluje imunitní systém a činí tak organismus odolnějším vůči infekcím. Podle studie, kterou vypracovala Univerzita v Severní Karolíně v USA, jsou lidé, kteří běhají alespoň patnáct minut denně, a to minimálně pětkrát týdně, o polovinu méně nemocní než lidé, kteří vůbec neběhají. Běh je také ideálním pomocníkem při

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

26. Březen 2017

Aneb „pij čaj a vyčkávej“ – v mysli mi uvízla tato slova z citace v knize.  Budu si je asi navždy pamatovat a od té doby si při šálku čaje vzpomenu a alespoň si plně uvědomím, KDY a JAK čaj piju. Ostatní z knihy už je práce na sedm dní a na trochu víc sebekázně. Ale stojí to za to. Pít čaj a vyčkávat. Umíte si představit tento stav? Aktivní odpočinek mysli i ducha, o těle nemluvě? Jestli ano, byť jen letmo, jistě už jen při té představě cítíte na těle i na duchu obrovskou úlevu. Energii, která se zdánlivě vlévá do těla odnikud

Zanech komentář

Anti-Spam Quiz: