Share

Díváte se na televizní pořad a máte pocit, že v tom nejlepším okamžiku se najednou hlučně přetrhne napětí a do vašich ušní bubínků udeří přehlušující znělka na reklamu? Nevím, jak vy, ale u nás doma to většinou vede k nelíbivým argumentům a poté k vypnutí televize. Svým způsobem díky těmto halasným útokům jsme již dlouho neviděli žádný pořad až do konce.

Když se u nás poprvé objevily reklamy přetrhávající děj filmu po „západním“ vzoru, začalo to na Nově a jejich hlučnost oproti snímku komentoval tehdy ředitel televize Nova pan Železný, že oni za to nemohou, že reklamy jsou jinak nahrané a prostě jsou hlučnější. Dalo by se říci: zvykněte si, nic s tím nenaděláme.

Zajímavé je, že „řev“ reklam je víceméně slyšet nejvíce právě na Nově. Na ostatních programech není přerušení tak násilné. Alespoň s tím mám takovou zkušenost.

A poslanci řekli: dost! Konečně je tu další jeden z dobrých nápadů, jak zamezit trápení diváka. Zapínáme si přece televizi, že si chceme odpočinout, něco se dozvědět nebo něco naučit. Hlasitá reklama mne osobně natolik otráví, že jsem již dávno vyměnila televizní médium za internet. A těch pár posledních scén z televize, které byly zapnuty nejspíš omylem, jsem vlastně nakonec ani neviděla ani do poloviny.

Předevčírem sněmovnou prošel v prvním čtení zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Jeho obsahem je mimo jiné zamezit vyšší decibely při spouštění reklamních šotů a jejich hlasitost by měla být podle návrhu stejná, jakou mají vysílané pořady. I když výrobce reklam vytvoří hlučný šot, bude povinností daného televizního nebo rozhlasového média, aby zvuk srovnalo s ostatními pořady. Nebudete tedy v blízké budoucnosti nuceni (podle všeho možná už od srpna) hned při náběhu znělky sahat po ovladači a tlumit zvuk.

Leč první čtení prošlo relativně bez problémů, některým poslancům to připadá stejně zbytečné. Karolíně Peake nejspíš hlučné reklamy vůbec nevadí. Jako zástupce vlády uvádí, že z návrhu mají pocit, zdali nedochází jen k „nějaké další regulaci.“

Paní Peake, tohle není jen „nějaká další regulace“, vždyť reklamy jsou zde za účelem zisku, ze kterého divák nic nemá. Umožňují mu jen sledovat dané vybrané pořady. Domnívám se ale, že to nemusí být za tak drastickou cenu. Zákonné omezení hlasitosti také není žádné novum, které si vymysleli čeští zákonodárci. Bylo již uplatněno v některých dalších státech. Co se týká těch nejbližších, pak hlasitost reklamy se reguluje také na Slovensku nebo v Polsku.