Share

Čínský perlový průmysl má čtyř tisíciletou historii. Čínští císařové měli perly na svých šatech, aby tak dokázali svou sílu a důstojnost. Asi před tisíci let se Čína stala první zemí s farmou zušlechťovaných perel a dnes je národem, který nejvíc vyprodukuje a vyváží perly na světě s 95 % podílem na trhu.

Ale čínské perly nejsou tak kvalitní, proto zisky nejsou takové, jaké by si Čína představovala. Perlový průmysl chce zvýšit laťku a nalézt způsoby, jak vytvořit lepší a dražší perly.
„Čína, která v roce 2009 vyrobila více než 1 400 tun zušlechtěných perel, je na prvním místě ve světě, pokud jde o objem výroby, přičemž tvoří až 95 procent celkové světové produkce. Avšak hodnota toho všeho je nižší než 10 procent,“ říká Shi Hongyue, náměstek ředitele Gems & Jewelry Trade Association of China.
Shi také říká, že okolo 70 procent objemu výroby je každoročně exportováno do jiných zemí jako surovina určená k dalšímu zpracování. Je tedy zřejmé, že obrovský potenciál čínského trhu nebyl ještě plně rozvinut.
„Ve srovnání s ostatními drahými šperky ze zlata a stříbra, perly zaujímají velmi malou část domácího trhu se šperky,“ říká Shi.
„V roce 2010 prodej všech drahokamů dosáhl 25,8 miliardy eur, ale pouze perly tvořily méně než 1 procento.“
Moderní perlová zušlechťovací metodabyla nejprve vyvinuta britským biologem Williamem Saville-Kentem v roce 1905. Později v roce 1920 byla Japonci upravena a vylepšena. Od roku 1950 zušlechťované perly tvoří většinu perel na trhu.
Ve srovnání s přírodními perlami, které se nacházejí v oceánu, sladkovodní zušlechťované perly mnohem rychleji dozrávají, ale jejich kvalita je podstatně horší.

 

Hodnota perel se určuje podle lesku, barvy, velikosti a kvality povrchu. Nejvýznamnější atribut je lesk a potom velikost. Velké a dokonale kulaté perly jsou velmi ceněny.
Avšak světový trh zaplavují malé čínské perly se špatnou pověstí nízkokvalitního zboží. Navíc mnoho podniků v Číně za vidinou zisku začalo vyrábět uměle pěstované perly, a i tím se stlačuje cena dolů. Podle slov Shi čínské firmy zanedbávají kvalitu perel. Chtějí co nejrychleji vyprodukovat co největší množství. Ceny stále klesají.
Vysoce kvalitní perly představují pouze 5 procent z celkového světového objemu. Jejich ceny se pohybují 50 – 500 eur za každou. V porovnání s čínským levnými perlami je to znatelný rozdíl. Ty se nabízejí za zhruba 5,5 eur.
V Číně je nyní velký zájem o to, aby firmy investovaly do investic a technologické podpory a přesunuly svou pozornost od masové výroby k diverzifikovaným perlovým výrobkům s vyšší přidanou hodnotou.
Jestliže chceme vytvořit vysokou přidanou hodnotu, říká Zhou Shuli, předseda představentstva společnosti GN Pearl, perlová společnost v provincii Haiman v jižní Číně, „musíme investovat každoročně 5 % z příjmů na výzkum a vývoj.“
Od svého založení v roce 1992 společnost úspěšně zajistila 43 patentů ohledně technologického zpracování perel. Její roční přiíjmy jsou zhruba 32,2 milionů eur a rychle se rozvíjí s průměrným ročním tempem dalšího nárůstu 50 %. Značka GN má asi 350 přímých obchodů a 670 franšízových řetězců po celé Číně.
V loňském roce investovala GN 10.700.000 eur, aby v Číně postavila největší perlovou zpracovatelskou základnu a komplex v Hainan. Továrna bude uvedena do provozu letos v září. Mají v úmyslu dokonce vyrábět perlové zdravotní a kosmetické výrobky.
Výzkumníci tvrdí, že různé složky perel mohou stimulovat metabolické činnosti genetického materiálu v buňce – DNA a RNA – a tak mohou podpořit a urychlit obnovu buněk.
Dále společnost postavila první perlové muzeum v Hainan.
V současné době jsou perly nejen symbolem síly a důstojnosti, jako za starých časů, ale i výrazem zralosti, elegance a decentnosti.
Přestože perlové šperky představují pouze malé procento světového trhu, Zhou je stále přesvědčen o růžové budoucnosti.
„Perly mají hluboce zakořeněné kulturní zázemí v Číně,“ říká. „Při správné propagaci si lidé postupně začnou vážit vnitřních hodnot a kultury perlových šperků.“
Nejcennější perly jsou neobdělávané a rostou ve volné přírodě. Jsou extrémně vzácné a prodávají se za velmi vysoké ceny jako sběratelské předměty.
V roce 2005 byla La Regente, která je pátou největší přírodní perlou na světě, vydražena za 1,8 milionu eur. Nese Napoleonovo jméno, protože ji Napoleon Bonaparte daroval své ženě.
Čínský průmysl také chce, aby si svět pamatoval jejich perly v co nejlepším světle, aby měly svou úžasnou historii a byly spojovány s luxusem.

Našli jsme na youtube zajímavé starší video z továrny na zpracování perel. Upřímně, lituji dělnice, které musí své oči tolik namáhat. Posuďte sami: