
Komiksoví Muži, kteří nenávidí ženy – Kniha první
Brilantní trilogie Stiega Larssona Milénium nabyla další podoby. Román o neskutečně silném případu novináře Mikaela Blomkvista, který je „investigativec do morku kostí“, vyšel v komiksové podobě. Takového novináře, jako je Miakel, bychom chtěli mít i u nás: nepodplatitelného, neodraditelného od záměru, hledajícího souvislosti, bojujícího proti nekalostem, tím pádem však velmi zranitelného ze strany mocných, přesněji řečeno, ze strany peněz. A samozřejmě nesmíme zapomenout na hackerku Lisbeth Salanderovou, jejíž osud kdosi ovlivňuje a posunuje pro ni velmi nežádoucím směrem.
Mladá dívka nemá šanci prožít normální život, zdá se, jako kdyby byla vždycky na nesprávném místě, s nesprávnými lidmi. Proto je nepřístupná, tvrdá k sobě i okolí. Přitom za jejím mlčením, neschopnosti komunikace je touha najít blízkou osobu, dostat se do normálu. Díky tajemné nepřístupné Lisbeth, se Mikael dopátrá všeho, čeho se dopátrat chtěl a musel, aby očistil vlastní novinářskou pověst po prohrané soudní při s finančním magnátem Hansem-Erikem Wennerströmem. Zároveň on sám sleduje vše, co se kolem Lisbeth děje a pomáhá jí v boji s mocnými, touží odhalit ty, co zničili její životní dráhu a odsunuli ji na okraj společnosti jenom proto, že si to přál její nelítostný otec.
Trilogie Milénium nabrala okamžitě po vydání všech svazků mohutný vítr do plachet a její tři romány se staly kultovními knihami posledních let. Má fanoušky po celém světě. Není divu, že zareagovali filmaři a tři snímky jsou na světě, objevila se audiokniha, u nás nám čte příběh o dívce, co nedá leckomu klidně spát pouhá její existence, Martin Stránský. Věřte, je to velmi excelentní záležitost. Nedávno si milovníci Milenia mohli zakoupit první část prvního románu trilogie – román Muži, kteří nenávidí ženy – v komiksové podobě. Text adaptovala známá autorka kriminálních románů Denise Mina a výtvarné složky se ujali Leonardo Manco a Andrea Mutti. Takže se k příběhu Lisbeth a Mikaela dostanou i ti, co neradi čtou velké množství písmenek a radši příběh sledují z obrázků.
Na první pohled je zřejmé, že Denise Mina je mistryní v oboru. Text velmi zručně připravila pro výtvarníky, nechala prostor především obrazu a slova volila tam, kde bylo potřeba vysvětlení. Tím dosáhla toho, že hlavní úloha je na obrazcích, jež vedou čtenáře případem a jasně odhalují kdo je kdo. Tím se výtvarníci mohli zaměřit na řeč těla jednotlivých aktérů. Proto je třeba se soustředit na vypovídající složku jednotlivých „okének“. Jinak neodhalí čtenář souvislosti a v ději se neposune vpřed. Autoři tak dosáhli toho, že vznikl jedinečný obrazový román, román nové hodnoty.
Protože znám všechny podoby knihy – od knižní, přes audio a film po komiks – mohu srovnávat. Knižní předloha, která se stala čtenářským světovým fenoménem, ve filmu zdá se trošku ztrácí dech. Snímky jsou ponuré, smutné, zdají se zdlouhavé a příliš okleštěné. Představitel novináře Mikaela se zdá být odlišným od představ, které vyvolává kniha. Lisbeth sedí! Díky nutným krácením se některé okamžiky, důležité pro pochopení jednotlivých postav, stávají nepatrnými či zmizely docela. proto film řadím na poslední místo v uchopení románové předlohy.
V případě audioknihy jistě závisí na tom, kdo nám ji čte. Martin Stránský je dobrá volba. Vždy dokáže zvýraznit důležité momenty, aby pak upokojil posluchače svým uklidňujícím hlasem v okamžiku, kdy jako vypravěč posouvá hrdiny o kus dál na jejich cestě za spravedlností. Audioknize patří místo před filmem. Její nevýhodou je délka – ty hodiny jsou k neuposlouchání.
Komiks, ač třetí v pořadí zpracování trilogie, se dostal na místo první. Citlivě uchopil předlohu, nic důležitého z textu nezmizelo, naopak mu dodává nový rozměr, rozměr obrazu, poutavého vjemu pomocí jednotlivých pohledů na jediný okamžik. Podoba Lisbeth odpovídá knize, tedy představě, kterou vykreslil Stieg Larsson svým popisem, není ani příliš odlišná od filmu. Mikael je tady takový, jak ho vidí čtenáři, ovšem některé další postavy (mužského pohlaví především) se zdají být příliš stylizované a zdá se dokonce, že je všem tak kolem čtyřiceti, padesáti let – prostě to na první pohled nepoznáte. Teprve z textu pochopíte, že ten mladě vyhlížející pán je téměř devadesátiletý stařík. Ale to nic nemění na kvalitě příběhu. Je to spíš, alespoň pro mne, úsměvné.
Milénium je výtečná kniha. Kniha, která nutí další k novému uchopení, zpracování, přetvoření. Všechna mohu považovat za přínosná a vcelku kvalitní. To komiksové se ale povedlo nejvíc.
Denise Mina je skotská autorka detektivek a divadelních her. Její prvotina Garnethill získala ocenění Dýka Johna Creaseyho (John Creasey Dagger). Čtenáři ji také znají jako autorku komiksové série Hellblazer společnosti DC Comics a grafického románu A Sickness in the Family
Leonardo Manco je argentinský komiksový autor a kreslíř. Je známý svým temným, zrnitým stylem. Pracoval mimo jiné na sériích Blaze of Glory, Apache Skies, Deathlok a Hellblaze.
Andrea Mutti navštěvoval Mezinárodní školu komiksu v Brescii. Dosud pracoval výhradně pro francouzský trh a je známý svou prací na sériích DMZ a The Executor společností CD Comics a Vertigo.
Denise Mina, Leonardo Manco, Andrea Mutti: Muži, kteří nenávidí ženy. Kniha 1
Podle románu Stiega Larsonna
Vydal Host, 2013
Zdroj: www.hostbrno.cz
Jana Semelková
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]

