Share

„Vždycky jsem měla pocit, že jsem nula, a jediný způsob, jak se stát někým, bylo – být někým jiným.“

 

JÁ JSEM TA HVĚZDA / PRO PŘÍTMÍ KIN / KDYŽ PTÁTE SE ZDA / A KDY SE ROZSVÍTÍM / PO STÁTECH BUDOU SÁLY / VE ŠVECH PRASKATI / AŽ ÚSMĚV MŮJ OBECENSTVO UCHVÁTÍ!

Zcela nový muzikál autora libreta, režiséra a choreografa Radka Balaše a hudebníka Ondřeje Brouska v premiéře v Klicperově divadle!

Premiéra 18. května 2013 na hlavní scéně Klicperova divadla.

Poslední premiérou sezony 2012/2013 v Klicperově divadle bude 18. května 2013 uvedení muzikálu o životě Marilyn Monroe MARILYN (Překrásné děcko)Kamilou Sedlárovou v titulní roli. Koláž ze života Normy Jean, proslulé jako Marilyn Monroe, předvedeme v podobě komorního muzikálu s náročnými pěveckými party, skvělými songy a sedmičlennou doprovodnou živou kapelou! Na jevišti uvidíte kromě slavné divy také plejádu osobností, které zásadním způsobem prošly hereččiným životem, její tři manžely, matku, přítelkyně, velkého učitele, režiséry, herecké kolegy i samotnou Marilyn ještě jako malou Normu Jean – to vše v prolínání časových rovin spolu s náročnou hudbou vytváří pokus o „psychologický muzikál“, tedy cestu do duše Marilyn Monroe tam i zpátky v hereckém a pěveckém podání souboru Klicperova divadla.

V titulní roli muzikálu se představí KAMILA SEDLÁROVÁ. Jako Arthura Millera, její velkou a komplikovanou lás­ku, uvidíte a uslyšíte FRANTIŠKA STAŇKA. Další herci ztvární hned několik postav, neboť coby osmice zpívajících vypravěčů nás budou muzikálovým způasobem zasvěcovat do děje a zároveň představí význačné osobnosti z okolí Marilyn. JAN SKLENÁŘ hraje napříkald prv­ního manžela Marilyn, Jima Daughertyho, ale také třeba Marilynina homosexuálního kamaráda, spi­sovatele Trumana Capote. TOMÁŠ LNĚNIČKA ztvár­ní například druhého manžela Marilyn, baseballovou hvězdu Joea DiMaggia. HYNEK PECH se blýskne jako Marily­nin guru a vedoucí Actores Studia Lee Strasberg, ale také jako hereččin „nepřítel“, herec a režisér Lauren­ce Olivier, kterého herečka pořádně potrápila během natáčení filmu Princ a tanečnice a JAN VÁPENÍK ztvární slavného hollywoodského producenta Darryla Fran­cis Zanucka či hereckého kolegu Marilyn z filmu As­faltová džungle Brada Dextera. A co dámská část souboru? MARTINU NOVÁKOVOU uvidíte jako Dellu Monroe, babičku Marilyn, nebo jako Paulu Strasber­govou, Marilyninu hereckou koučku, aplikující Sta­nislavského metodu. ISABELA SMEČKOVÁ BENCOVÁ ztvární především matku Marilyn, krásnou a nezod­povědnou filmovou laborantku Gladys Bakerovou. MARTA ZAORALOVÁ hraje první hereckou učitelku Marilyn, Natašu Lytessovou, a také hereččinu přítelkyni, Susan Strasbergovou, v dalších rolích uvidíte a uslyšíte také NATÁLII HOLÍKOVOU – kromě vypravěčky například jako skriptku hollywoodského filmové­ho studia či studentku herectví u Lee Strasberga. Na jevišti se také objeví malá Norma Jean, ztvárněná ANEŽKOU POLEHLOVOU nebo VILMOU DRŠATOVOU.

Herce na jevišti doprovodí živou hudbou sedmičlenná kapela pod taktovkou PAVLA HORÁKA, který měl také na starosti korepetice a hudební nastudování inscenace. Skupina bude hrát ve složení bicí (Roman Vrána / Libor Friedl), kontrabas / basová kytara (Dan Vlček / Petr Dlabola), Klavír (Pavel Horák, Radek Škeřík), Klávesy (Pavel Horák / Petr Kuhn), Trubka (Radek Círman / Aleš Mencák), Saxofon / Klarinet (Milan Boháč / David Marišler) a Trombón (Vlado Bezuch / Lenka Barvínková)

Kdo byla Marilyn Monroe? Chudá dívka, které padla Amerika k nohám? Rozechvělé ptáče, uvězněné v těle sexbomby? Labilní bytost, zmítající se v depresích a nejistotách? Nesnesitelná a nespolehlivá kolegyně? Přírodní filmový úkaz? Herečka, toužící zahrát si Grušeňku v Bratrech Karamazových, ale také dívka, která od dětství toužila projít se nahá při bohoslužbě v kostele? Idol, útočící výbušnou sexualitou a vyvolávající potřebou ochrany? Sen tisíců mužů a terč nenávisti stejného počtu žen? Lákavá barevná nálepka a reklama na sex? Ambiciózní umělkyně toužící po velkých dramatických rolích, která pak šokuje Hollywood „nejtenčími šaty na světě“?  – I wanna be loved by you, pooh pooh bee do!

TŘI OTÁZKY PRO REŽISÉRA, CHOREOGRAFA A AUTORA LIBRETA RADKA BALAŠE

Myslíte si, že je „MARILYN“ v rámci vaší spolupráce s Ondřejem Brouskem (už jste vytvořili muzikály Kniha džungle, Adéla ještě nevečeřela a Nevěsta) nějakým způsobem vyjímečná?

Ano, poprvé jsme se rozhodli zkusit trochu experimentální formu a pracujeme se strukturálními prvky, se kterými drtivá většina muzikálů nepracuje. Nemáme klasicky stavěný velký příběh, ale koláž – už to je velmi specifické. Muzikál rád pracuje s popovými věcmi, krásnými áriemi, tady u nás ocení hudebně talentovaní diváci nesmírně složitou hudební strukturu, těžké akordy a janáčkovské harmonie. Nešetříme ucho diváka a spoléháme se na inteligentní a citlivé hradecké publikum. Tato „avantgarda“ je ovšem stále jen v rámci muzikálového žánru! A třetí zvláštností tohoto projektu je vlastní struktura textu, která pracuje s více časovými plány na jedné straně a na straně druhé s až netypickou sondáží psychologickou. Přitom jestli se něco muzikálu často vytýká, je to právě zjednodušování. U Marilyn jsme se proto chtěli pokusit o „psychologický muzikál“ – o muzikál se znaky dobrého činoherního divadla, který má ale přesto jednoznačně hudební formu – a že ji u nás skutečně má, o tom svědčí hodina a půl hudby, která inscenací protéká!

 

Co vás osobně na fenoménu Marilyn Monroe fascinuje?

Nebudu zastírat, že jako muže mě Marilyn fascinuje jako žena – opravdu musela mít ve svých nejrůznějších podobách nějaké zvláštní vyzařování, které ji jako fenomén táhne desítky a desítky let. Přesně spojuje dva prvky, které jsou pro mužský princip hrozně příjemné, a to je na jedné straně infantilita a na druhé straně jakási křehkost, která v muži vzbuzuje ochranitelský instinkt. Ale v přitažlivosti Marilyn pochopitelně nejde jen o vizáž – na jejím životě mě fascinují dvě věci – byl velmi dramatický, vůbec ne jednoduchý a určitě zpětně ovlivňoval její psychiku. A druhé téma je, jaká tedy vlastně byla herečka, protože na to se názory velmi různí. Ona sama – což v inscenaci máme a snažíme se akcentovat – trpěla velkou nedůvěrou v sebe, právě proto, že byla zpochybňovaná odbornou kritikou. Osobně si myslím, že měla skutečně přirozený a velmi krásný herecký talent, který – a o tom taky náš příběh hrajeme – už neměl čas vyvinout se někam dál. Měla nakročeno k přehrávání se z oné „blondýnky“ do herečky charakterní, po čemž velmi toužila.

A proč by měli diváci na nový muzikál MARILYN (Překrásné děcko) přijít?

Pevně věřím a doufám, že to bude silný sugestivní příběh života slavné ženy, která vynikla mimo jiného tím, že nejvíc peněz vydělala až po své smrti. Pevně doufám, že diváci budou mít šanci dozvědět se takové detaily ze života MM, které jsou v obecném povědomí vlastně neznámé nebo známé velmi málo. A určitě by diváci neměli čekat muzikálové revue ve stylu „Někdo to rád horké“, protože my si právě tu šťabajznu a Sugar Marilyn otáčíme odvrácenou stranou její duše…

 

TŘI OTÁZKY PRO AUTORA HUDBY ONDŘEJE BROUSKA

Jak postupovala práce na muzikálu? Psal jste na texty Radka Balaše, nebo vznikala nejprve hudba?

První návrhy, tedy textové, dělá vždy kolega Balaš. Ale u Marilyn jsme udělali drobný krůček dopředu v tom smyslu, že Radek dodatečně otextoval některé moje pasáže, nahrané svahilskou angličtinou. Možná se budeme touto opačnou metodou řídit čím dál častěji. Takže platí – je to, jako byste se zeptala, co bylo dřív: slepice,nebo vejce? Marilyn je doposud naším nejdospělejším dílem, Radek mě místy vyloženě nutil do složitostí, kakofonie a zdánlivé harmonické neukotvenosti. Sám jsem vášnivým milovníkem „vážné“ hudby, chci ve skladbě vždy dosáhnout zralého a kvalitního materiálu. Netajíme se jasnými vzory světové hudby a muzikálu, a při práci na Marilyn jsme definitivně propadli kouzlu Stephena Sondheima, žijící to legendy amerického divadla. V podstatě kašleme na hity, chceme maximální propojení hudby, herce, tance – a vždy vycházet z dramatické situace. Povrchních písní se stavbou: sloka, refrén, sloka, refrén… je všude dost. Divadlo je ale přece kontinuální vyprávění, sdělování příběhů – nejen u muzikálu. Na druhou stranu je důležité hledat

i jednoduchost, čistotu a prostotu – sólový klarinet je někdy výmluvnější, než celý orchestr. Tvorba Marilyn nám zabrala zhruba rok, když ale budu počítat přestávky, je to dva a půl roku. Od ledna 2013 – téměř až do generálek vznikala partitura pro živou kapelu. Se čtyřmi čísly mi pomohl vynikající hudebník, skladatel a dirigent Jan Kučera.

Co vás samotného na fenoménu Marilyn Monroe přitahuje?

Nejsem fanatickým fanouškem M.M., ale její symbol, dnes už vlastně značka, je fenomenálním úspěchem – nejen jejím, ale především továrny jménem Hollywood. Jedná se o jedinečné vytvoření dokonalého snu, ideálu. Za tím vším však je žena – člověk s duší, s trápeními a ne vždy veselým životem. Tuto ironii jsme se snažili postihnout. Kdo čeká pozlátko o americkém snu a glorifikační portrét hvězdy, bude nejspíš zklamán.

A proč by měl divák na inscenaci Marilyn (Překrásné děcko) určitě přijít?

Vidět poctivé divadlo se přeci vyplatí, ne? Radek Balaš je naštěstí „diváckým“ autorem a režisérem – v tom nejlepším slova smyslu. I v případě, že se nejedná o nejjednodušší text a incenaci, nikdy nezapomíná na diváka. Pro koho bychom to potom dělali? Navíc věřím

skvělému souboru Klicperova divadla!

TŘI OTÁZKY PRO DRAMATURGYNI JANU SLOUKOVOU

Kdo přišel s nápadem uvést do života na hradecké scéně tuto legendu?

Nápad na tuto inscenaci přišel tentokrát zvenčí – Radek Balaš našemu divadlu nabídl svůj připravený projekt, a protože téma bylo více než lákavé, režijní osobnost Radka Balaše zárukou kvality a text jeho hry i hudba Ondřeje Brouska nám učarovaly, byli jsme velmi rádi, že jsme mohli muzikál MARILYN (Překrásné děcko) do našeho dramaturgického plánu zařadit a že ho právě u nás v Klicperově divadle uvedeme v premiéře. A velkou radost to udělalo i mě osobně, protože příběh Marilyn Monroe mě zajímá už dlouho.

 

Jaký způsob vyprávění zvolili autoři scénáře? 

Autor libreta a zároveň režisér a choreograf inscenace Radek Balaš vytvořil textovou koláž, popisující v různých časových rovinách život Marilyn Monroe. Rozhodně nejde o lineární dokumentární drama, spíše se skrze střípky a náhledy do života této neobyčejné ženy snažíme dostat do její duše, zprostředkováváme vnitřní pohled více než kroniku jejího života. Zároveň pracujeme s principem osmice vypravěčů – herců, kteří ztvárňují velké množství osob, která prošly Marilyniným životem a v muzikálové formě nám o něm podávají zprávu.

 

Je těžké odpovědět na otázku, kým Marylin ve skutečnosti byla? Jaká byla? 

Je to velmi těžké. A právě to patří k síle a nesmrtelnosti magnetu s iniciály MM. Byly v ní minimálně dvě bytosti – Marilyn Monroe a Norma Jean. Ale těch bytostí bylo možná mnohem víc. Možná „Marilyn“ znala jen ona sama, a možná právě ona ji neznala vůbec. Těžko ji uchopit, těžko ji zjednodušit. Nikdo neví, co u ní bylo záměrné, a co nevědomé. Dotáhla do dokonalosti své alter ego Marilyn Monroe, ale vytvořila tím fenomén, ze kterého nebylo úniku. Pod zlatým pozlátkem a sukní nad hlavou se skrývaly deprese, barbituráty, alkohol, nešťastná duše. Její životní příběh je plný paradoxů a přitom tvoří neuvěřitelně klenutou křivku s dosažením absolutního vrcholu i strmým pádem, osobním, pracovním, milostným. Trochu by to mohlo zavánět červenou knihovnou. Ale ona byla opravdu naprostý úkaz. Pro mě je symbolem jedné celé hollywoodské éry, stejně jako určitého typu ženství. Nezpochybnitelnou ikonou. Vždycky je ovšem přitažlivé nahlížet na kult i z druhé strany. Proto se v naší inscenaci snažíme podniknout výpravu do duše Marilyn Monroe tam a zpátky…

 

(plné znění všech tří rozhovorů naleznete v květnovém čísle magazínu POT&LESK)

TZ Klicperovo divadlo

Nejnovější příspěvky na webu:

[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words‘]