MB,  zdraví

Kofein – chrání srdce, stimuluje mozek. Ale může za nízkou porodní váhu.

Spread the love
Share

Ranní snídaně bez šálku dobré kávy je pro mnohé lidi nejspíš nepředstavitelná. Káva obsahuje stimulující kofein, který má své klady i zápory pro lidský organismus. A pochopitelně tedy i své odpůrce a obhájce, ať již z důvodu zdravotních, kulturních nebo prostě chuťových. Nejde tu přeci jen o kávičku.

Nedávno proběhla aféra díky zveřejnění výsledků pitvy třicetileté Natashi Harris z Invercardgillu, která zemřela na infarkt v roce 2010 v důsledku dlouhodobé a výrazné konzumace Coca-Coly. Vypila ji denně 7,5 litru. Navzdory vysokým dávkám zůstávala štíhlá, protože si Coca-Colou a cigaretami nahrazovala běžné plnohodnotné jídlo.

Kofein u těhotných

V nedávné studii vědci zkoumali po dobu deseti let téměř 60 000 těhotných. Paradoxně vyloučili dřívějšího strašáka: podle jejich závěru kofein nemá žádnou souvislost s předčasným porodem. Nicméně objevili, že vysoké dávky kofeinu mohou souviset s nízkou porodní váhou novorozeněte.

Zveřejněné výsledky nového výzkumu naznačují, že konzumace kofeinu u těhotných výrazně ovlivňuje porodní váhu novorozeňat.

O negativních dopadech kofeinu v průběhu těhotenství se mluvilo již dříve. Některá starší varování však byla současným výzkumem vyvrácena.

Dříve platilo upozornění, že vypije-li gravidní žena 3-5 šálků kávy denně, může to u ní vyvolat předčasný porod či podnítit organismus k potratu. Ale ve stejné době rovněž řada gynekologů doporučovala  pít Coca-Colu k útlumu ranních nevolností. Což muselo u rodiček vyvolávat značné rozpaky a pochybnosti, čemu vlastně věřit.

Kolik můžeme kofeinu?

Světová zdravotnická organizace doporučuje běžným zdravým lidem přijímat maximálně 300 miligramů kofeinu denně, max. tedy 3-5 šálků kávy; množství šálků záleží na síle nápoje. Ale pozor! Nejde tu jen o kávu. Kofein se nachází ve více produktech: v čajích (černý, zelený, bílý), v čokoládě, v Coca-Cole, v energy drincích, v kakau, v některých lécích a potravinových doplňcích (například v guaraně) a tak dále.

“Zdravý” kofein

Kofein ale není jen hřích. Milujeme ho nejspíš proto, že příznivě působí na centrální nervovou soustavu.

Ačkoliv možná díky spojitosti kofeinu s kávou, Coca-Colou a čokoládou si ho představujeme jako hnědou tekutinu, kofein je ve skutečnosti bílým značně hořkým práškem, skládající se z uhlíku vodíku, dusíku a kyslíku. Výborně protříbí mysl a probere člověka z únavy. Díky jeho dávce do mozku jsme soustředěnější. Rozličné přípravky využívají kofein jako pomocníka k léčbě při vypadávání vlasů; rovněž ho můžeme nalézt v některých šamponech. Kofein se také doporučuje jako stimulant při hubnutí a  zejména u starších osob napomáhá k ochraně srdce před některými kardiovaskulárními problémy.

Zajímavé je, že olympionici si kávy moc neužijí; kofein mají totiž na seznamu zakázaných látek.

Nebojte se tedy kávy ani čokolády. Všeho se má s mírou. Těhotné si mohou dát svůj ranní šálek bez výčitek a po zbytek dne to nepřehánět s čokoládou a pitím Coca-Coly. Někdy je těžké odolat, ale právě v těhotenství je vždy důležité myslet nejvíce na své ještě nenarozené děťátko.

Nejnovější příspěvky na webu:

[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words’]

coffee legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz
cappucino legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz
Feria del Alfeñique 2010 legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz

Píši do několika médií a chci udělat maximum pro www.superrodina.cz, která by se měla stát jedním z nejčtenějších médií na českém internetu. Věřím, že i mnozí čtenáři se rádi budou spolupodílet na tvorbě tohoto specifického média.

Share
error: Obsah je chráněný autorskými právy