Share

Ranní snídaně bez šálku dobré kávy je pro mnohé lidi nejspíš nepředstavitelná. Káva obsahuje stimulující kofein, který má své klady i zápory pro lidský organismus. A pochopitelně tedy i své odpůrce a obhájce, ať již z důvodu zdravotních, kulturních nebo prostě chuťových. Nejde tu přeci jen o kávičku.

Nedávno proběhla aféra díky zveřejnění výsledků pitvy třicetileté Natashi Harris z Invercardgillu, která zemřela na infarkt v roce 2010 v důsledku dlouhodobé a výrazné konzumace Coca-Coly. Vypila ji denně 7,5 litru. Navzdory vysokým dávkám zůstávala štíhlá, protože si Coca-Colou a cigaretami nahrazovala běžné plnohodnotné jídlo.

Kofein u těhotných

V nedávné studii vědci zkoumali po dobu deseti let téměř 60 000 těhotných. Paradoxně vyloučili dřívějšího strašáka: podle jejich závěru kofein nemá žádnou souvislost s předčasným porodem. Nicméně objevili, že vysoké dávky kofeinu mohou souviset s nízkou porodní váhou novorozeněte.

Zveřejněné výsledky nového výzkumu naznačují, že konzumace kofeinu u těhotných výrazně ovlivňuje porodní váhu novorozeňat.

O negativních dopadech kofeinu v průběhu těhotenství se mluvilo již dříve. Některá starší varování však byla současným výzkumem vyvrácena.

Dříve platilo upozornění, že vypije-li gravidní žena 3-5 šálků kávy denně, může to u ní vyvolat předčasný porod či podnítit organismus k potratu. Ale ve stejné době rovněž řada gynekologů doporučovala  pít Coca-Colu k útlumu ranních nevolností. Což muselo u rodiček vyvolávat značné rozpaky a pochybnosti, čemu vlastně věřit.

Kolik můžeme kofeinu?

Světová zdravotnická organizace doporučuje běžným zdravým lidem přijímat maximálně 300 miligramů kofeinu denně, max. tedy 3-5 šálků kávy; množství šálků záleží na síle nápoje. Ale pozor! Nejde tu jen o kávu. Kofein se nachází ve více produktech: v čajích (černý, zelený, bílý), v čokoládě, v Coca-Cole, v energy drincích, v kakau, v některých lécích a potravinových doplňcích (například v guaraně) a tak dále.

“Zdravý” kofein

Kofein ale není jen hřích. Milujeme ho nejspíš proto, že příznivě působí na centrální nervovou soustavu.

Ačkoliv možná díky spojitosti kofeinu s kávou, Coca-Colou a čokoládou si ho představujeme jako hnědou tekutinu, kofein je ve skutečnosti bílým značně hořkým práškem, skládající se z uhlíku vodíku, dusíku a kyslíku. Výborně protříbí mysl a probere člověka z únavy. Díky jeho dávce do mozku jsme soustředěnější. Rozličné přípravky využívají kofein jako pomocníka k léčbě při vypadávání vlasů; rovněž ho můžeme nalézt v některých šamponech. Kofein se také doporučuje jako stimulant při hubnutí a  zejména u starších osob napomáhá k ochraně srdce před některými kardiovaskulárními problémy.

Zajímavé je, že olympionici si kávy moc neužijí; kofein mají totiž na seznamu zakázaných látek.

Nebojte se tedy kávy ani čokolády. Všeho se má s mírou. Těhotné si mohou dát svůj ranní šálek bez výčitek a po zbytek dne to nepřehánět s čokoládou a pitím Coca-Coly. Někdy je těžké odolat, ale právě v těhotenství je vždy důležité myslet nejvíce na své ještě nenarozené děťátko.

Nejnovější příspěvky na webu:

[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words’]

coffee legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz
cappucino legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz
Feria del Alfeñique 2010 legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz