Share

Je několik věcí, které nás provázejí celým životem. Mezi ty hlavní z mého pohledu patří DECH. Dýcháme aniž bychom o této činnosti nějak přemýšleli. Víme, že dech je pro náš život potřeba, bereme ho jako úplně automatickou věc, ale stačí to?

Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.  Superrodina je na Facebooku

Více o kundaliní józe na ditalyner.cz.

Díky dechu můžeme vydávat ZVUK, z něho pak tvoříme SLOVA. Jedno bez druhého nemůže existovat, zkuste vydat slovo bez dechu. S prvním nadechnutím se rodíme, s posledním výdechem odcházíme z tohoto „našeho“ světa.

V jogínské tradici je dech nazýván pránou a je spojený s naším pránickým tělem. Pokud se pránické tělo rozbije, náš život končí. Dechem přijímáme životní energii – pránu, dech nás vyživuje. S výdechem necháme odcházet vše nepotřebné a děláme prostor pro něco nového. Tento cyklus je kopírován i v našem životě, je nutné věci pouštět, abychom mohli přijímat, aby byl prostor pro nové věci, příležitosti, nápady, přátele. Dech je v tomto ohledu velmi symbolický. Všimněte si například, jak mělce vydechují skrblíci a lakomci, pokud nějakého ve svém okolí máte. Nechtějí se ničeho pustit, ani si pořádně vydechnout.

Slovo je zvuk, který bez dechu nezazní. Slovo je manifestace myšlenky, je to energie, která vyslovením a napsáním získává podobu hmoty. Slovo je mezistupněm ve zhmotnění. Nejprve máme sen, záměr nebo myšlenku, tuto následně formulujeme do slov a na základě slov a komunikace vznikají projekty, reálné situace, slovo se jednoduše zhmotňuje.

Kundaliní jóga nám dala znalosti a nástroje o dechu i slovu ve formě pranajám a manter. Mantry používané v kundaliní józe mají nepopsatelnou sílu a energii. Pokud mantry mají tu vlastnost, že mění strukturu vody, ze které se tělo z velké části skládá, je jasné, že tuto schopnost mají i slova. Je široce znám pokus s uvařenou rýží, kdy ji rozdělíme do dvou skleniček. Na jednu napíšeme laskavá a milující slova a na druhou něco nepěkného. Velmi rychle vidíme, jak se jedné bude dařit a druhá se začíná téměř okamžitě kazit.

Afirmace nebo dnes tolik proklamované pozitivní myšlení – co to je? Spojení pozitivních slov, která mají za cíl přeprogramovat naši mysl z negativních myšlenek na pozitivní.

Já osobně vnímám, že je pouze málo chvil, kdy si uvědomíme, že na naše vyřčená slova spotřebováváme svoji pránu, svoji životní energii. Kolikrát si uvědomíme, že svoji životní sílu plácáme na úplné hlouposti, jako jsou hádky, boje, politikaření nebo pomluvy? Kdy si uvědomíme, jak se daří projektům, lidem nebo vztahům, které obsahují ryzí pránu, laskavá a pozitivní slova?

Zkuste si sami pro sebe analyzovat svá slova, která za den vyřknete. Co jste pustili do éteru a co je to, co se VÁM bude zhmotňovat.

Začíná jaro, příroda nás vyzývá k otevření svých srdcí a úklidu všeho starého a nepotřebného a to jak na vnější, tak vnitřní úrovni. Dýchejte vědomě a pozorujte, jaký vliv má na vaši mysl hluboký dech.

Ze svých hodin kundaliní jógy vím, že správné dýchání vůbec není samozřejmostí. Mnoho z nás dýchá tzv. paradoxním dýcháním, tzn. obráceně. Stlačujeme bříško při nádechu a při výdechu naopak povolujeme. Přitom správné dýchání má velký vliv na naši psychiku, zlepšuje se celková odolnost organismu, uvolňuje se napětí v těle i mysli. Své studenty proto jako první učím správně dýchat. Postup, jak se vrátit zpět k přirozenému a správnému dechu následuje.

Jak správně dýchat

1. Abychom měli opravdu jistotu správného postupu, začneme dýchat v leže, položte se tedy záda, nohy mějte natažené, pokud je to pro vás nepříjemné, pokrčte je v kolenou.

2. Položte si obě ruce na břicho tak, aby se prostředníčky lehce dotýkaly. Nadechněte se do břicha a vnímejte, jak se prsty od sebe oddalují. Vydechněte a nechte břicho klesnout, prsty se k sobě opět přiblíží. Opakujte 10x.

3. Posuňte ruce na hrudník nad prsa a dýchejte do oblasti hrudníku. Ruce se pohybují stejným způsobem. Opakujte 10x.

4. Položte ruce pod klíční kosti, prsty jsou těsně pod krkem. Dýchejte do oblasti klíčních kostí, kde zapojíte pomocné dýchací svaly. Opakujte 10x.

5. Nyní se uvolněte, ruce položte podél těla a začněte dýchat plným jógovým dechem. Nadechněte se nejprve do břicha, do hrudníku a nakonec pod klíční kosti. Vydechujte prvně z oblasti klíčních kostí, hrudníku a nakonec z břicha. Opakujte tento dlouhý dech alespoň 10x.

Zařaďte takovýto dýchací rituál do svého denního programu. Pozorujte, jak se mění vaše vnímání, jak je vaše mysl klidnější, když se denně pár minut budete věnovat vědomému dýchání.

Jakmile získáte praxi a jistotu můžete dech provádět v sedě na židli, v tramvaji, autě, kdekoliv se rozhodnete. Ideální k použití ve stresových situacích, kdy vám pomůže se velmi rychle uvolnit a vrátit zpět k sobě.

Přeji vám krásné zážitky s dýcháním a hlavně šťastné dny.

 

Dita Lyner – Guruliv Kaur www.ditalyner.cz