Historická letadla a letiště v edici Zmizelá Praha.
Michal Plavec, Letiště a letadla. Edice Zmizelá Praha. Nakladatelství Paseka, 2013.
Další publikace z edice Zmizelá Praha přináší dobové fotografie, tentokráte k tématu letectví, doplněné stručnou historií pražských letišť a zajímavými komentáři u obrazové části.
Balon nad Prahou vzlétl již v roce 1790, letadla pochopitelně podstatně později. Pražští měli tu čest v roce 1910 ve Velké Chuchli, kde vzniklo provizorní letiště. Do roku 1914 byla v Čechách vybudována pouze dvě letiště, která si toto označení zasloužila i po technické stránce – pardubické a plzeňské na Borech. A do roku 1918 jsme vlastnili jediné vojenské letiště, a to v Chebu. V civilním provozu pro zajímavost odstartovala pravidelná letecká doprava Paříž – Štrasburk – Praha v prosinci 1920.
Některé zajímavosti z dnešního pohledu se jeví skutečně jako fascinující: vznikem nové republiky byl založen i Československý letecký sbor (už 1. listopadu 1918), ale nevlastnil ani jedno letadlo! Do inventáře mohl být naštěstí zapsán první stroj již druhý den po založení, a to díky dezertaci šikovatele R. Polaneckého a četaře Bedřicha Starého z rakouského Fischamendu s letounem Hansa-Brandenburg B.I. První ryze československé letadlo postavili nadšenci z Aviatického sdružení Bohemia v Plzni. Chtěli vzlétnout už v roce 1914, ale díky válce byl let odsunut až na rok 1919. A v témže roce byly založeny také hned tři nejdůležitější pražské letecké továrny: Letov, Avia, Aero. Před pár měsíci bez jediného stroje a v létě 1919 se již konala první letecká výstava. Pro zajímavost také ještě dodávám, že Letov v roce 1927 navštívil norský polární badatel Roald Amundsen.
Dozvíte se o stručnou historii počátků letectví, zřízení letiště Praha, Leťnany, Čakovice, Ruzyně, sportovních letišť Točná a Zbraslav apod. O odmlčení české letectví v období druhé světové války odmlčet, nicméně okupanti, kteří využívali naše prostory, vytvořili v Ruzyni další dvě přistávací a vzletové dráhy. A v rychlosti postoupíte až do současnosti s přejmenováním na Letiště Václava Havla.
Knížka potěší všechny milovníky letecké dopravy, historie letectví, starých fotografií a edice Zmizelá Praha.
Michal Plavec pracuje jako kurátor letecké sbírky Národního technického muzea v Praze. Je autorem či spoluautorem čtrnácti knih s historickou tematikou a řady odborných statí a článků o historii létání a letectví, které vyšly v českých i zahraničních časopisech a kolektivních monografií.
MB
[srp srp srp_number_post_option=’2′ srp_thumbnail_wdg_width=’120′ srp_thumbnail_wdg_height=’120′ srp_wdg_excerpt_length_mode=’words’]