Share

Reakce MŠMT na reportáž TV Prima ze dne 9. 4. 2013

Praha, 10. dubna 2013 – V otázce odměňování pedagogických pracovníků nedošlo v poslední době k žádné zásadní změně. Netýká se to ani případů, kdy učitelé doprovázejí děti v rámci vyučování na koncerty či výstavy.

Nic na právní úpravě mimoškolních akcí a odměňování pedagogických pracovníků, jež se těchto akcí účastní, nezměnil ani Zákon č. 198/2012 Sb. – zákon o pedagogických pracovnících se touto problematikou ani nezabývá.

Pedagogičtí pracovníci v pracovní době vykonávají přímou pedagogickou činnost a práce související s přímou pedagogickou činností. Účast na akcích organizovaných školou je výslovně zahrnuta do výčtu prací souvisejících s přímou pedagogickou činností v § 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb. Jedná se tedy o standardní práci pedagogických pracovníků, za kterou je jim poskytován plat dle platných právních předpisů. Plat se pedagogickým pracovníkům nekrátí ani v případě, kdy z důvodu účasti na podobné akci nesplní svůj stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti (např. učitel neodučí jemu stanovený počet hodin, neboť šel s žáky na výlet). Při splnění podmínek uvedených v zákoníku práce mají pedagogičtí pracovníci při účasti na mimoškolních akcích nárok na plat nebo náhradní volno za práci přesčas, příplatek za práci v sobotu a v neděli a příplatek za noční práci.

Jediná změna, která od 1. 9. 2012 může mít vliv na odměňování pedagogických pracovníků, se týká definice tzv. přespočetných (nikoliv přesčasových) hodin. Pokud v týdnu pedagogický pracovník vykoná více hodin přímé pedagogické činnosti, než má stanoveno svým rozvrhem, náleží mu za tuto hodinu „navíc“ příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku. Tento příplatek mu ale od 1. 9. 2012 nenáleží v případě, kdy část jemu stanoveného týdenního rozsahu nesplnil zejména z důvodu, že vykonával práce související s přímou pedagogickou činností. V takovém případě se mu jako přespočetné hodiny počítají až ty, které odučí nad rámec svého týdenního rozvrhu.

Příklad:

Učitel týdně učí 22 hodin. V pondělí má učit 5 hodin, ty ale neodučí, protože šel s třídou do divadla. Ve středu má také učit 5 hodin, ale odučí 6, neboť suploval hodinu za nemocného kolegu. Dříve by se tato hodina považovala za přespočetnou a příslušel by za ni příplatek, od 1. 9. 2012 se za přespočetnou nepovažuje a nepřísluší za ni příplatek.

Učitel tak v daném týdnu odučil jen 18 hodin (22 – 5 odpadlých za divadlo + 1 suplování). Jeho platový tarif se však nijak nekrátí, a proto není pravda, že by byl v pondělí s dětmi v divadle „zadarmo“.

Výše uvedený výklad je zjednodušený. Podrobné vysvětlení lze nalézt v Právním výkladu zde.

TZ Ministerstvo školství

Nejnovější příspěvky na webu:

Lucie Ernestová: Miluj svůj život 2018

Lucie Ernestová: Miluj svůj život 2018

14. Srpen 2017

Zpříjemnit si celý rok krásným kalendářem, který sem tam okoření život hladkou myšlenkou, úvahou a tématem, o kterém lze bez nadsázky říci, že zůstává věčné! Vděčnost, radost, plynutí života, láska, péče o tělo – to všechno patří mezi dvanáct drobných životních témat, která vám Lucie Ernerstová nabízí k přemýšlení a působení na svou duši v průběhu roku 2018. Námět na tento kalendář k ní přišel z loňského roku, kdy poprvé ilustrovala stejný kalendář s texty Louise L. Hay, jejíž kalendáře u nás už vycházejí řadu let. Letos po poprvé dostala do rukou samotná ilustrátorka. V rozhovoru, který jsem s ní při té příležitosti dělala, mne zajímalo,

ROZHOVOR MUDr. David Frej: Antibiotika může porazit ve výsledku jen silná lidská imunita

ROZHOVOR MUDr. David Frej: Antibiotika může porazit ve výsledku jen silná lidská imunita

14. Srpen 2017

Jak dál po antibiotikách… jak si vylepšit trávení a imunitu. Ta obrovská a dokonale vyvážená džungle bakterií v našem těle zajišťuje bezproblémový chod naší imunity, orgánů a vstřebávání živin. Je s podivem, jakými zásahy ji často „potěšíme“ a stále zůstáváme naživu. Nemluvíme jen o antibiotikách. S jedním z autorů knihy Jak dál po antibiotikách (a během jejich užívání) jsme se podívali na všechno to naše trávení a imunitu ještě bližším pohledem. První, co mne v knize zaujalo se týkalo kvality mateřského mléka. Když matka trpí dysmikrobií, předává dítěti v mateřském mléce i produkty toxických procesů, které probíhají v jejím střevě. Faktem je, že mnoho kojích matek trpí vyčerpáním