Share

Právě jsem si sedla do tepla. Před sebou mám postavený kouřící šálek voňavých bylin a na plotně zahřívám cibulovou polévku. Utekla jsem metelici, která venku ohýbá stromy a láme větve. I když je zima letos spíš teplejší a zkouší nás svou střídavostí, základní biorytmy v nás i v přírodě jsou neměnné.
Zima, to je ještě čas odpočinku. Ale energie stoupá pomalu vzhůru, připravuje tělo na nadcházející jaro.

V tomto ohledu tedy můžeme postupně zvyšovat tělesnou aktivitu, s postupně se prodlužujícími dny trávit více času venku. Můžeme využít světla podle své kondice k procházkám, delším túrám či náročnějším sportům.

Stále přetrvávají tendence k teplým jídlům, teplým nápojům, využívajících prohřívacího účinku koření, jaký je skořice, hřebíček, chilli, kurkuma, kmín, tymián, bazalka, rozmarýn, dobromysl, majoránka.

Z potravin zařazujeme hlavně brambory, ječmen, žito, kukuřici, pohanku, mungo, cizrnu a jiné luštěniny, které nejen prohřívají, ale i „vysoušejí hlen“ na sliznicích.

Energii doplňujeme semeny, ořechy, kvalitními oleji či sádlem.

Ze zeleniny je příhodné zelí, čínské zelí, růžičková kapusta, pór, cibule, česnek a tak dále. Z ovoce jsou dobrá jablka, hrušky, sušené ovoce domácí provenience.

Pozor si dejte na citrusy, které sice osvěží, ale zároveň ochlazují, čímž ubírají na vnitřním teple.

Přidáme-li některý z imunostimulátů jako je rakytník, groji, echinacea či dvě až pět lžic jablečného octa, zředěných ve vodě nebo přidaných do salátu kvůli odplavení škodlivých látek z těla, můžeme se vším předchozím prožít zimu v teple, klidu a pohodě s lehkým nezatíženým tělem.

Přeji vám příjemné zimní dny.

MUDr. Gabriela Anna Rečlová
(homeopatická poradna Pardubice, reclova@centrum.cz)