Share

Ze všech stran na nás útočí portály se slevami. Je to báječné období, kdy lze mnohdy v přeneseném slova smyslu „za hubičku“ či „za babku“ nebo zcela zadarmo získat věci či služby, které by jinak byly pro osobní potřeby – už třeba kvůli rodinnému rozpočtu – evidentně nedostupné.

Odolat či neodolat?

Slevové portály mají však také drobnou vadu na kráse. Jsou to naše slabosti. V tak lákavém množství naprosto „super“ nabídek ztěžka odoláváme a nezřídka se stává, že utratíme více, než bychom v tom samém časovém období bývali vydali ze svých financí.

Musíme také počítat s tím, že není všechno zlato, co se třpytí, a některé nabídky ve slevových portálech jsou zavádějící a je potřeba mít pořádně otevřené oči a nemnohdy po ruce kalkulačku.

Opravdu výhodné?

Už jsem se setkala například s tím, že jistá firma nabízela akci na výhodnou cenu pro počítačovou hru. Avšak skutečnost byla taková, že tak zvaná zlevněná cena byla běžná, se kterou se objevovala hra na novinových stáncích, a tak zvaná „běžná“ cena se nenacházela a ani nenachází na žádném e-shopu na internetu. Do takových cenových výšin, s jakými se firma oháněla, se nikde nevyšplhala. Možná to byla jen představa autorů, za kolik by si přáli, aby se originální česká hra prodávala.

Sleva je nejlepší reklamou

Musíme hlavně chápat, že slevové portály jsou nejefektivnější reklama. Lidé slyší na slovo „sleva“ nebo ještě lépe „zadarmo“. Koupíte levně službu, jste spokojeni a příště pochopitelně zaplatíte plnou cenu. To je účel, s tím je potřeba počítat.

Manžel mé kamarádky chtěl svou ženušku překvapit výhodnou dovolenou a pak se nestačili divit, v jakých podmínkách trávili s rodinkou své volné chvilky. Na chatce s hezkým jménem „Jana“ kdesi v horské krajině České republiky každý den snídali gumové rohlíky se salámem a k obědu měli ÚHO, které bylo den za dnem lehce „světlejší“, se stereotypní přílohou – s knedlíkem či těstovinami. Služby žádné, sortiment mizerný. Přiznávají, že si už budou dávat bedlivější pozor při výběru akčních slev na dovolené bez doporučení.

Parazitování na dobrém jméni

Šokující je však i parazitování na známém jménu a zneužívání prestiže něčí domény pro svůj vlastní zisk. Typické je to pro web www.facebook.cz. Portál, který s adresou Marka Zuckerberga nemá nic společného. Je dost možné, že se dočkáme zajímavých soudních pří v případě, že se o této komerční iniciativě dozví Zuckerbergova společnost.

Když sledujete historii domény, zjistíte, že byla často přeprodávána či přenechávána jiným majitelům.

Doména vznikla již 10. 8. 2001 dvě hodiny před půlnocí na jméno Oldřich Migel. S postupnými lety měnila majitele na jistého Martina Eigla z Blanska či Romana Oravce, rovněž z Blanska, až v současné době je registrována na muže, jménem Nitin Verma z New Delphi, Indie.

Je fascinující, že miliardář Mark Zuckerberg si neobsadil všechny možné koncovky a i tak zvané „překlepy“ na svůj facebook a nezabránil tak „vychytralým“ příživníkům. Některé koncovky za slovem „facebook“ jsou ještě volné, drobné množství z nich vás přivede na stránky, které absolutně nesouvisejí se sociální sítí; v popředí je šikovná koncovka „cz“.

Slevové portály jsou bezkonkurenčním bonusem doby

Na druhou stranu, nesmíme být tak zahořklí. Vyjma pár drobností, za které slevové portály samy o sobě stejně nemohou, nýbrž zadavatelé nabídek, jsou většinou nabízené slevy skutečně výhodné. Jsou jedním z nejlepších doporučení, jak zjistit, zdali daný produkt nebo služba stojí jinak za svou pevnou cenu, kterou – až využijeme výhody akcí – jsme ochotni zaplatit, jestliže budeme chtít v dané službě nebo produktu pokračovat. Nebo bychom vše rádi doporučili svým blízkým a známým.

Není nad to mít vlastní zkušenost. A právě to je ta nejlepší reklama! Jestliže jsme nespokojeni, nebudeme se navracet a navíc budeme varovat své nejbližší, aby nic takového neabsolvovali.