Share
bolest hlavy

Zdroj: Sasha Wolff

Podle výzkumů až čtvrtina populace trpí bolestmi hlavy. Můžeme těmto bolestem preventivně předcházet? Existují i jiné možnosti, jak utlumit nepříjemné stavy, než požitím léků?

Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.  Superrodina je na Facebooku

Bolest hlavy (cephalagia) se může nacházet kdekoliv v oblasti hlavy, ale i krku. I když máme někdy subjektivní pocit, že se nám rozpadne mozek, mozková tkáň sama o sobě není citlivá na bolest, neboť neobsahuje receptory bolesti. Bolest je zapříčiněna poruchou senzorů bolesti kolem mozku. Na hlavě a krku nalezneme devět takových míst, kde se nacházejí senzory bolesti. Patří sem lebka, svaly, nervy, tepny a žíly, podkožní tkáně, oči, uši dutiny a sliznice.

Subjektivně vnímáme různé stupně bolesti, může mít pocity píchání ve spánkové kosti, či palčivou tupou bolest v zadní části lebky, mohou nás bolet nadoční oblouky, trpíme tak, že se nemůžeme ani předklonit. Nejhorší jsou stavy chronické migrény, kdy negativně reagujeme na světlo, hluk a bolest je často spojována také se zvracením.

Vzhledem k tomu, že každý subjektivně vnímá bolest jinak, existuje několik klasifikačních systémů pro bolest hlavy. Nejdůležitější je Mezinárodní klasifikace bolesti hlavy (ICHD), vydaná v roce 2004 a přijatá WHO za standard. Není však první klasifikací na světě; k jedněm z nejstarších patří klasifikace z roku 1951.

Nám samotný číselný systém od bolesti nepomůže; klasifikace slouží spíše pro lepší diagnostiku, způsoby léčby a statistické údaje.

Bolesti hlavy se v zásadě rozděluje na primární a sekundární. Mezi primární patří například migrény či  píchnutí v hlavě, když si odkašláme. A k primárním patří také tak zvaná „sexuální“ bolest hlavy (koitální Cephalalgia), jež je považována za vzácný druh bolesti hlavy. Projevuje se těsně před orgasmem bolestí na spodní části lebky a postupuje až k čelnímu laloku.

Ačkoliv byste možná očekávali, že tímto typem bolesti nejvíce trpí ženy, je spíše pravdou, že koitální Cephalalgií trpí převážně muži (poměrem 3:1 vůči ženám) kolem svého dvacátého roku nebo později mezi 35. a 44. rokem.

Vyjma léků se doporučuje krátkodobá až několikatýdenní sexuální abstinence.

K sekundárním bolestem patří například bolesti hlavy v důsledku úrazu, cévní mozkové příhodě, arteritidě apod.

Podle odborníků existuje více než 200 bolestí hlavy, nejčastějí bývají právě primární bolesti (tvoří 90% ze všech bolestí hlavy). (Zdroj: en.wikipedia.org)

Co nám chybí, když... Praktický domácí rádce. Nakladatelství Start.

Jarmila Mandžuková ve svém Praktickém průvodci říká, že „kdo trpí silnými bolestmi hlavy nebo migrénou, měl by dbát na dostatečný příjem hořčíku, který uvolňuje stažené cévy a mírní bolest. Odborníci zjistili, že lidé, kteří jedí potravu chudou na hořčík, potřebují více léků proti bolesti než ti, kteří přijímají dostatek potravin s tímto minerálem. Lze vyzkoušet magnéziovou kůru, kdy užíváme po dobu jednoho měsíce potravinový doplněk s obsahem hořčíku.“ Podle doporučení je také důležitý vápník, zinek (má zklidňují účinek pro nervový systém a pomáhá tlumit deprese).

„Bylo zjištěno,“ říká Jarmila Mandžuková, „že u pacientů, kteří trpěli pravidelně bolestmi hlavy či migrénami, byla trvale nízká hladina vitamínů skupny B, zejména vitamínu B1 (thiaminu), který se považuje za neurologický vitamín, a vitamínu B6 (pyridoxinu), který pomáhá zmírňovat bolest.“ Dále je ještě nutný přísun vitamínu E. Vitamín E má detoxikační schopnost a zbavuje nás toxických látek, které mohou rovněž zapříčinit některé bolesti hlavy.

Jakou stravu bychom měli jíst?

Jarmila Mandžuková doporučuje lehkou stravu, méně živočišných tuků, hodně čerstvé zeleniny, ovoce, ovesné vločky, obilné kaše, neloupanou rýži, mandle a různá semínka, dále celozrnné pečivo a mořské ryby.

Vyhýbejte se glutamátu sodnému (glutasolu), slučeninám síry, které jsou v sušeném ovoci, tyraminům, jež se nacházejí v červeném víně a pivu a v plísňových sýrech. Neměli byste konzumovat cukr, aspartam, sladkosti, zrmzlinu, mléčné výrobky, ořechy a čokoládu. Rizikový je též dusičnan sodný, který je v uzeninách a uzeném mase. Lidé s migrénou by se měli vyhýbat konzumaci nakládané zeleniny, cibule, kapusty, rajčat, hroznového vína, fíků, sójových bobů a produktů, salátovým dresinkům, kyselé smetaně, čerstvému kynutému pečivu, banánům a citrusovému ovoci.

Spouštěčem bolesti hlavy může být alkohol a kofein a produkty s vyšším obsahem soli.

Dopřejte si čaj z heřmánku, meduňky či dobromysli. Potírejte spánky eukalyptovým olejem nebo mentolovou mastí.

Jarmila Mandžuková, Co nám chybí, když… Praktický domácí rádce. Nakladatelství Start 2011.