Share

hubnutí

Lámete si hlavu s tím, jak po porodu shodit přebytečné kilogramy? Pak vězte, že řešení je. Musíte ale být rozumná a mít na paměti, že vaše tělo prošlo velkými změnami a že potřebuje čas, aby se s nimi samo vyrovnalo. Přitom všem je ale na prvním místě péče o vaše dítě.

Těhotenství je období, kdy je ženské tělo vystaveno velkým změnám. Přizpůsobuje se růstu plodu a tvoří tukové zásoby pro případ, že by matka neměla dostatečný přísun živin pro sebe a dítě. Po porodu se pak musí vyrovnávat s další, tentokrát radikální, změnou a připravit se na kojení. Výsledkem je povislé břicho, zřetelnější tuková vrstva a velké poprsí.

Na co byste se měla připravit

V první řadě nepanikařte! Je to naprosto normální stav, se kterým se musíte vyrovnat. Rozhodně nečekejte, že se brzy vše vrátí do normálu a vy budete vypadat jako dřív. Musíte dát svému tělu několik týdnů času, aby se vyrovnalo se změnami, jimiž v poslední době muselo projít.

Tak například, zvětšená děloha se bude zmenšovat v následujících šesti nedělích, budou se stahovat povolené břišní svaly (návrat ke stejně pevnému bříšku, jaké jste měla před otěhotněním, už ale neočekávejte) a během kojení si tělo ještě bude dělat tukové zásoby pro případ, že byste neměla dostatečný přísun živin.

Omezte jídelníček, ale s rozvahou!

Chcete-li začít hubnout, přizpůsobte tomu svůj jídelníček. Na diety a hladovku zapomeňte! Mějte na paměti, že vaše dítě potřebuje, abyste pro něj měla kvalitní mateřské mléko.

Důležitý je pro vás i malé dostatečný přísun vitamínů a minerálů. Ty získáte z čerstvé zeleniny, ovoce. mléčných výrobků a kuřecího a rybího masa. Vyhýbejte se naopak tučným jídlům, sladkostem a slazeným nápojům. Tím si minimálně zajistíte, že vám váha neporoste.

Jíst byste měla pravidelně, nejlépe pětkrát denně, přičemž byste měla přílohy (včetně pečiva) zmenšit na polovinu. Pokud je vaše BMI (Body Mass Index) mezi25 a30 (to zjistíte, když svou váhu v kilogramech vydělíte druhou mocninou své výšky v metrech), pak by takové stravování a dostatek pohybu měli pomoci vaši váhu postupně snižovat alespoň o 1 až2 kilogramyměsíčně, což je přiměřený úbytek váhy. Je-li vaše BMI vyšší než 30, pak je třeba přísnější nízkoenergetická dieta, se kterou už by vám měl poradit odborník.

Nezanedbávejte pohyb

Cvičení vám pomůže nejen při hubnutí, ale může pro vás být relaxací a odreagováním. Coby novopečená matka můžete mít pocit, že nic nestíháte, že nemáte čas sama pro sebe… Zkuste si ale ve svém denním rozvrhu najít 15 až 30 minut volného času (třeba ráno po probuzení, nebo večer před spaním) a zacvičte si.

Můžete se věnovat joggingu, jízdě na kole nebo rotopedu, lehkým protahovacím a posilovacím cvikům, které vám pomohou zpevnit povolené svaly. Uvidíte, že se brzy budete cítit lépe a na váze to určitě poznáte taky.

Nečekejte zázraky, věřte si!

Naše rada na závěr zní: Nepodléhejte stresu z toho, jak po porodu vypadáte. Nejste jediná maminka na světě, která tím musí projít. Všechno chce svůj čas a vaši pevnou vůli.

Při snaze zhubnout dbejte hlavně na to, abyste vy i dítě byla v pohodě. Neklaďte na sebe přemrštěné požadavky, které nemůžete splnit (např. že po šestinedělí zhubnete pět kilo za měsíc). Pozvolné hubnutí je lepší a má dlouhodobější výsledky.

 

Autorka: Anna Burdová