Share

George Kaplan

Východočeské divadlo Pardubice v rámci cyklu INprojekty pravidelně nabízí novinky světové dramatické tvorby, které formou jednorázových scénických čtení předkládá divákům na své Malé scéně. Nejedná se však o pouhé přečtení textu u stolu, ale o náčrt inscenace, která je nazkoušena během čtyř zkoušek a v níž herci hrají v prostoru s textem v ruce.

Blížící se GRAND Festival smíchu tentokrát jasně určil žánr hry, diváci se tedy mohou těšit na komediální titul francouzského autora Frédérica Sonntaga s názvem George Kaplan. Dramatik a režisér Frédéric Sonntag, narozený roku 1978, si do své hry vypůjčil koncept Hitchcockova neexistujícího tajného agenta a rozehrál napínavý příběh na hraně fikce a reality s nečekaně absurdní pointou. Hra George Kaplan vznikla v roce 2001, od té doby byla přeložena do jedenácti jazyků a uvedena v mnoha zemích po celém světě,“ říká dramaturgyně cyklu Anna Hlaváčková.

Autora i jeho dílo v české premiéře uvede režisérka Linda Dušková, absolventka oboru režie alternativního divadla na pražské DAMU. „Jsem ráda, že i když jsme se s Lindou poctivě prokousaly téměř všemi evropskými novinkami na poli dramatu, zůstaly jsme nakonec u původního ideálu – uvést hru současného francouzského autora. Linda totiž pracuje už tři roky v Paříži, před nedávnem zde úspěšně ukončila doktorské studium na Conservatoire Nationale Supérieur d’Art Dramatique a má tedy o současném francouzském divadle a dramatu velmi slušný přehled, prozrazuje Anna Hlaváčková.

Sonntagova hra George Kaplan je zajímavá nejen současným tématem, ale i tím, jak důmyslně je napsaná, napínavá a vtipná. „Mě osobně nejvíc baví, jakým způsobem hra reflektuje francouzskou kulturu a myšlení. Její první třetina například velmi vtipně shrnuje všechny kolektivní schůze, které jsem kdy ve Francii zažila. Autor skvěle vystihuje absurdní stránky demokracie a komunitního rozhodování, což je úzce spjaté s celou francouzskou historií. V Paříži se třeba každý týden za něco stávkuje. A někdy je skoro jedno za co. „Jsi nespokojenej? Já taky. Tak pojď, vzbouříme se.“ A najednou je náměstí République plné lidí, a přitom třeba jenom dvě třetiny z nich ví, proč tam jsou. Na tom, jak snadno se Francouzi mobilizují ke skupinovému jednání, je něco hodně pozitivního, ovlivňuje to společenskou atmosféru, jsou prostě děsně akční. Na druhou stranu je tahle angažovanost taky občas dost vtipná,“ vysvětluje Linda Dušková.

V inscenaci diváci uvidí Petru Janečkovou, Veroniku Mackovou, Josefa Lásku, Milana Němce a Josefa Pejchala. Premiéra se uskuteční v pondělí 16. ledna na Malé scéně ve dvoře, po představení budou mít diváci opět možnost pohovořit si s realizátory i aktéry projektu.

Tisková zpráva

Nejnovější příspěvky na webu:

Život je právo, ne povinnost

Život je právo, ne povinnost

13. Únor 2018

První premiérou v roce 2018 v Městském divadle Mladá Boleslav bude inscenace Teď mě zabij, současného kanadského dramatika Brada Frasera. Režie se ujal umělecký šéf Petr Mikeska. Hra je příběhem otevírajícím téma sexuality hendikepovaných a nabízí citlivý pohled do intimního života lidí s postižením. Dalším silným tématem hry je eutanazie. Premiéra se uskuteční 23. 2. 2018 od 19:00 na Velké scéně. Hra Teď mě zabij je příběhem jedné rodiny, která žila šťastně až do osudového okamžiku. Ten zamíchá kartami a navždy změní životy všech členů a jejich přátel. Nehody se totiž stávají a musíme jim čelit, ať chceme nebo ne. To důležité je ale

Ztratila všechno, našla mnohem víc

Ztratila všechno, našla mnohem víc

26. Leden 2018

Místo svatby smuteční obřad. Aimee se měla vdávat a teď kráčí za rakví svého snoubence. Ale co se vlastně stalo a proč musela přijít o Všechno, co máme? Aimee poznala Jamese, když byli oba malé děti. Jejich mnohaleté přátelství postupně přerostlo v hlubokou životní lásku. Touha a náklonnost logicky vykrystalizovala v žádost o ruku a zasnoubení. Jenže James dva měsíce před svatbou zmizel kdesi v Mexiku, a pak jeho bratr Thomas pouze vyzvedl mrtvé tělo. Aimee tedy nakonec ve svůj plánovaný svatební den oplakává milovaného muže na jeho pohřbu. Plna zoufalství utíká před zármutkem, toužící zavřít se v tichu a klidu, pryč od všech blízkých.