Očištěte své tělo a duši. Detoxikace organismu v každém ročním období

Prosinec 18, 2016 in Knihy, MB, Recepty, zdraví

Share

detox

Lucie Reynierová, Detox. 40 receptů na celý rok. Nakladatelství Metafora 2016.

Detoxikace organismu je chápána jako metabolická reakce organismu, která probíhá v játrech, za účelem odstranění toxinů z těla, za něž jsou považovány nežádoucí látky jako alkohol, umělá aditiva, tuky, ale také očištění negativních následků z životního prostředí (znečištěné ovzduší, smog, tabákový kouř) a vedlejších následků farmaceutických léčiv.

Často se hovoří, že jde jen o módní trend bez podložených vědeckých výsledků. Prakticky lze ale říci, že pokud opustíte přirozenou stravu, žijete v znečištěném prostředí, dlouhodobě konzumujete léčiva, pak tělo je ochuzeno o živiny, na něž je přirozeně stavěné. Někdy i svému domácímu mazlíkovi dopřejete kvalitnější životní podmínky než sami sobě. Kupujete mu speciální stravu, odmítáte mu dát „lidské“ jídlo, protože vnímáte, že je to pro něho škodlivé, ale sami si smlsnete cokoliv, co chcete. Ne vždy tu funguje jakási vnitřní varovná stopka a upřímně, těžko byste asi snesli, kdyby vás někdo další držel zkrátka před špatnými životními návyky tak, jak to pečlivě děláte u svých čtyřnohých přátel.

 DETOXIKACE NENÍ DIETA

Cílem detoxikační kúry není ani tak zhubnout, jako se tedy pročistit. Detoxikaci lze chápat pod českým ekvivalentem „půst“. V dnešní době, kdy všude číhá spousta potravin, s přídavky řady chemických látek, se známkami čerstvosti jen jako nápisem na obalech a s vysokou konzumací masa, slaných, tučných a sladkých potravin, kdy všeho je dostatek a snadno přístupné, pak jíte více, než je třeba. Zařazování občasného půstu je vlastně dobrým řešením, aby si trávicí trakt mohl odpočinout. Přejídání není nikdy dobrý způsob, jak se chovat ke svému tělu. Ano, nejlépe je jíst zdravě a pravidelně, ale ne vždy je každý nakloněn být vzorný co se stravovacích návyků týká.

Navíc se blíží Vánoce, plné sladkostí a smažených dobrot. A bohužel i kdybyste byli nejvzornější, životní prostředí kolem vás, zejména bydlíte-li u frekventovaných silnic nebo v průmyslových oblastech, nemusí být této filozofii vždy nakloněno. Organismus má velkou sílu a umí se regenerovat sám. Pokud mu pomůžete tou správnou volbou potravin, je to pro něj vždy jen lépe.

POZNEJ SVÉ TĚLO A DUŠI

Vedlejším a rovněž příjemným smyslem detoxikace neboli půstu je poznat souznění těla a duše. Těch několik očistných dnů pomůže lépe porozumět tělu a světu kolem sebe. Jinak se pak díváte na přeplněné regály v supermarketech.

Většinou nefunguje, když si jen tak řeknete, že „zítra“ začnete. Ono už to „zítra“ v sobě skrývá jistou záludnost odkladu a nedodržení. Na půst a detoxikaci musí být předně připravená mysl: pokud odhodlání není „v hlavě“, nepovede se a snadno člověk sklouzne zpátky. Během půstu se člověk cítí šťastný až euforický, zjišťuje, kolik toho vlastně k životu vůbec nepotřebuje a kolika zbytečnostmi se kolem sebe obklopuje. Život sám o sobě dokáže být velmi příjemný.

Půst nebo detoxikace může mít různé formy, např. jednodenní až několikadenní hladovění, nebo konzumace jen některých potravin, které mají lepší regenerační schopnosti. Například publikace Detox Lucie Reynierové se zaměřuje na detoxikaci určitým typem stravy. Nejedná se tedy o hladovění, ale o sestavení speciálních jídelníčků.

Očistný program je připraven z potravin, které mají odvodňovací, detoxikační, očistné a revitalizující vlastnosti. Důležitý je způsob, jak tyto potraviny konzumovat a kombinovat. Vyhnout je potřeba se zvířecím proteinům, vařeným tukům, polotovarům, omezit alkohol, cukr a sůl, které zbytečně organismus zatěžují. Ke zvolenému programu můžete přidat voňavé bylinky nebo koření. Strava musí zůstat vyvážená, proto se neomezuje na konzumaci pouze jedné potraviny, ani ze svého jídelníčku nevylučuje určitou skupinu potravin. Nejedná se tedy o absolutní půst, ale o recepty, které našemu zdraví jsou velmi prospěšné.

 DETOXIKAČNÍ PROGRAM

Detoxikační program můžete provádět po dobu jednoho až deseti dnů, záleží na vašem cíli a na vybraném stravovacím plánu. Není nutné, aby trval příliš dlouho, neboť k pročištění těla stačí pár dnů. Volbou vyvážené, zdravé a rozmanité stravy se v budoucnosti vyhnete novému shromažďování škodlivých zplodin.

Kniha nabízí detoxikační programy sestavené s ohledem na každé roční období. Množství koření přizpůsobte vlastní chuti. Naslouchejte svému tělu a množství jídla přizpůsobte tomu, co vám říká.

 OCHUTNEJTE Z NABÍDKY

PRAŽMA OPEČENÁ NA SUŠENÝCH RAJČATECH

recept-opecena-na-susenych-rajcatech

4 kousky čerstvé pražmy, 15 ks sušených rajčat v oleji, 2 stroužky česneku, 1 ciuble, 1 lžička provensálského koření, špetka červené papriky, sůl, pepř

Postup

Nasekejte nadrobno česnek a cibuli. Vysypte vše do nepřilnavé pánve se sušenými rajčaty a dvěma lžícemi oleje, ve kterém byla rajčata naložená. Přidejte provensálské koření a 5-8 minut na mírném plameni míchejte, dokud cibule nezesklovatí. Odeberte směs z pánve a uchovejte v teple. Na několik sekund nechte na pánvi na prudkém plameni rozpálit zbývající olej a pak položte kousky pražmy kůži na pánev. Smažte asi minutu. Až se rybí maso začne barvit doběla, opatrně plátky otočte. Osolte stranu s kůžičkou, okořeňte pepřem a paprikou. Do pánve vedle ryby přidejte rajčatovou směs a nechejte minutu prohřát. Podávejte ihned, například s rukolou.

Sušená rajčata – tajný poklad na vašem talíři

Sušená rajčata jsou z výživového hlediska zajímavější než čerstvá. Proces sušení koncentruje vitamíny i minerály a rajčata pak nabývají ještě silnějších antioxidantních, diuretických a detoxikačních účinků. Díky jejich výrazné chuti stačí k podtržení vašich pokrmů i malé množství. Pokud jsou sušená rajčata konzervovaná v oleji, je důležité nechat je před použitím důkladně okapat. Ostatní potraviny se tak dobře provaří, jako je tomu v našem receptu.

DETOXIKACE V ZIMNÍM OBDOBÍ

Zimní stravovací plán je založený na potravinách nabitých vitamíny a zároveň usnadňujících trávení. Cílem je odlehčit trávicímu ústrojí, které jste na konci roku přetěžovali. Organismus bude hloubkově čištěn sezónním ovocem a zeleninou. Použité ovoce jsou – mandarinka, kiwi, pomeranč, grapefruit, jablko, jež jsou hlavně bohaté na vitamín C; dále ananas, banán, hruška s vysokým obsahem vlákniny. Ze zeleniny zejména květák, cibule, pórek, jež jsou bohaté na draslík, následně brokolice a kedlubna, hojné na vitamíny a minerály, pochopitelně kysané zelí, také mrkev, tykev, dýně atd.

Program je sestavený na celé dny, rozdělený na ranní detoxikační čaj, čaj na spalování tuků, saláty, vývary a chutné pokrmy.

Například

ilustrační obrázek

ilustrační obrázek

KEDLUBNOVÁ POLÉVKA S PÓRKEM A KARI (pro 4 osoby)

1 celý pórek, 3 kedlubny, 2 brambory, 1 kostka zeleninového vývaru, 1 cibule, 800 ml vody, svazek čerstvých bylinek (pažitka, petržel, koriandr), 1 lžička kari

Postup

Dejte vařit vodu s kostkou vývaru. Mezitím nakrájejte pórek na kolečka, oloupejte a nakrájejte na kostky brambor a kedlubnu. Oloupejte a najemno nakrájejte cibuli. Až začne voda vařit, přidejte do hrnce zeleninu. Přiklopte ho pokličkou a na mírném plameni vše 20 minut povařte. Sundejte ze sporáku a ponorným mixérem nebo v robotu rozmixujte obsah na hladkou hmotu. Přidejte kari a vařte na nízkém plameni dalších deset minut. Mezitím nakrájejte najemno bylinky a odložte stranou. Polévku podávejte horkou a posypanou čerstvými bylinkami.

Kari – hodí se vždy a všude

ilustrační obrázek

ilustrační obrázek

Kari je indického původu. Nejde o jeden druh koření. Ale o směs kurkumy, koriandru, kmínu, kardamonu, zázvoru, pepře a dalších koření. Kurkumin, který obsahuje kurkuma, má protizánětlivé účinky, ostatní koření napomáhá trávení. Pepř obsahuje piperin, díky kterému se účinek kurkumy zdesateronásobí. Kari existuje v mnoha variacích, od slabšího k silnějšímu, a v různě namíchaných podobách. Kari můžete používat k ochucení masových jídel, ryb nebo jen ke zvýraznění chuti zeleniny či obilovin.

LOSOS NA POMERANČÍCH S OŘÍŠKY (pro 4 osoby)

4 plátky lososa, 2 pomeranč, 1 cibule, 2 lžičky strouhaného čerstvého (nebo sušeného) zázvoru

Postup

Oloupejte a nakrájejte cibuli. Oloupejte pomeranč a rozdělte ho na měsíčky. Rozehřejte pánev a pak na ni položte kůži dolů na plátky lososa. Na prudkém plameni nechte na dvě minuty osmahnout. Přidejte nakrájenou cibulku a pomeranče a na velmi mírném plameni pod pokličkou 5 minut poduste. Mezitím nasekejte lískové oříšky a odložte stranou. Přidejte sójovou omáčku, oříšky a zázvor a vařte ještě dalších pět minut. Podávejte teplé se zeleninou uvařenou na páře nebo třeba s quinoou.

MB

Nejnovější příspěvky na webu:

Běh – nastartuje tělo a zklidní mysl

Běh - nastartuje tělo a zklidní mysl

26. Březen 2017

Běh je přirozenou součástí našeho života, stejně jako chození. Je důležité přestat řešit techniku, jak při něm ukládat nohy či ruce. Je potřeba se jednoduše rozběhnout, pravidelně dýchat a vychutnávat si pocit volnosti, ze kterého plyne řada výhod pro naše tělo. Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se pravidelně věnovat běhu, je fakt, že posiluje imunitní systém a činí tak organismus odolnějším vůči infekcím. Podle studie, kterou vypracovala Univerzita v Severní Karolíně v USA, jsou lidé, kteří běhají alespoň patnáct minut denně, a to minimálně pětkrát týdně, o polovinu méně nemocní než lidé, kteří vůbec neběhají. Běh je také ideálním pomocníkem při

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

Li Č-Čchang: Sedni si a nedělej NIC

26. Březen 2017

Aneb „pij čaj a vyčkávej“ – v mysli mi uvízla tato slova z citace v knize.  Budu si je asi navždy pamatovat a od té doby si při šálku čaje vzpomenu a alespoň si plně uvědomím, KDY a JAK čaj piju. Ostatní z knihy už je práce na sedm dní a na trochu víc sebekázně. Ale stojí to za to. Pít čaj a vyčkávat. Umíte si představit tento stav? Aktivní odpočinek mysli i ducha, o těle nemluvě? Jestli ano, byť jen letmo, jistě už jen při té představě cítíte na těle i na duchu obrovskou úlevu. Energii, která se zdánlivě vlévá do těla odnikud

Komentáře nejsou povoleny.