Share

Brad Trio

Strhující tóny piana v podání jednoho z neoriginálnějších jazzových hráčů současnosti Brada Mehldaua odstartují již dnes 6. března mezinárodní festival JAZZFESTBRNO. V Janáčkově divadle vystoupí král jazzového piana se svým dlouholetým triem a společně představí skladby z posledních alb Ode a Where Do You Start. Vedle nových neotřelých kompozic a originálních úprav jazzových standardů nezapře Mehldau ani svou zálibu v crossoveru a brněnské publikum se tak může těšit i na předělávky známých skladeb Jimiho Hendrixe, Chico Buarquea či Sufjana Stevense.

Brad Mehldau Trio má jedinečný zvuk, jemuž se snaží přiblížit celá řada jazzmanů všech generací. Vedle leadera exceluje na kontrabas Larry Grenadier a na bicí Jeff Ballard. Mehldau patří do nejvyšší ligy jazzových a crossoverových hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Svoji uměleckou pozornost dělí mezi celou řadu hudebních projektů na pomezí žánrů a svou parádní disciplínu, tedy hru v triu, si hýčká pouze pro výjimečné příležitosti.

Festival JAZZFESTBRNO představí během tří měsíců celou řadu výjimečných zahraničních hostů i špičky domácí scény. 14. dubna vystoupí v brněnské premiéře virtuosní libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf a o deset dní později zahraje kultovní varhanní trio Larry Goldings, Peter Bernstein, Bill Stewart. Vedle nich dostanou prostor i polský vibrafonista Bernard Maseli, izraelský kytarista Assaf Kehati nebo mezinárodní formace Fly Agaric. Dramaturgie nezapomíná ani na domácí scénu, kterou bude reprezentovat například nové trio Roberta Balzara, kapela saxofonisty Rostislava Fraše s hostujícím italským pianistou světové úrovně Antoniem Faraem či aktuální projekty Romana Pokorného a Víta Křišťana. Festival uzavře čerstvý držitel Grammy za nejlepší vokální jazzové album Gregory Porter, který vystoupí v Bobycentru 25. května.

Americký pianista Brad Mehldau patří mezi hudebníky, jehož koncerty by si neměl nechat žádný jazzový fanoušek ujít. Jeho posluchačský záběr však dalece přesahuje tradiční jazzové publikum, není totiž snad žádné hudební škatulky, kterou by za svou kariéru neotevřel. Jeho hudba respektuje tradici a osobitě reflektuje současnost, čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, pop music i experimentální hudby. Mehldau je ale také nevídaný virtuóz, který ovšem své technické dovednosti využívá plně ve prospěch hudby. Během své kariéry se propracoval k jedinečnému zvuku, jemuž se snaží přiblížit celá řada jazzových adeptů nejen mladší generace. Mehldau by se u nás řadil mezi „Husákovy děti“ a z této generace se vypracoval jako nejvlivnější světový jazzový umělec. „Mehldauovu hudbu miluju,“ řekl před pár lety pro časopis Downbeat slavný pianista Enrico Pieranunzi. „A nejsem zdaleka sám. V jeho hře je totiž něco lákavě tajemného…“.

 Mehladauovo trio si za necelé dvě dekády existence vysloužilo chválu kritiky i obdiv jazzových fanoušků. Od roku 2005 vystupuje v sestavě Brad Mehldau – klavír, Larry Grenadier – kontrabas, Jeff Ballard – bicí. Na svém kontě má celou řadu nahrávek, mnohé z nich už doslova legendární. V Brně zazní především autorské písně z nahrávky Ode z roku 2012. Tato dlouho očekávaná deska volně navázala na CD Live at the Village Vanguard a první studiovou nahrávku současného tria Day is Done a byla nominována na Grammy. Paralelní nahrávka tria Brada Mehldaua Where Do You Start, jež rovněž z části zazní v Brně živě, prezentuje silnou stránku Mehldauova přístupu k hudbě – přearanžované interpretace převzatých skladeb. Nabízí originální pohled na desítku skladeb z pera jiných autorů a navrch přidává jednu Mehldauovu autorskou kompozici.

Mehldau spolupracuje také s řadou nepřehlédnutelných jazzových osobností, například s Joshuou Redmanem, Patem Methenym, Charliem Hadenem, Lee Konitzem a životopis mu zdobí i sidemanské spolupráce s kapelami Michaela Breckera, Wayne Shortera, Johna Scofielda či Charlese Lloyda. Mehldau se rovněž objevil na řadě nahrávek mimo jazzový žánr, např. desce Teatro Willieho Nelsona a Scar písničkáře Joea Henryho. Jeho hudba se objevila v několika filmech, včetně Eyes Wide Shut Stanleyho Kubricka a Million Dollar Hotel Wima Wenderse. Mehldau má na svědomí i dvě díla v instrumentaci klavír a zpěv, které si objednala Carnegie Hall: The Blue Estuaries a The Book of Hours: Love Poems to God. Provedl je na jaře roku 2005 s uznávanou klasickou sopranistkou Renée Fleming. S Fleming tyto kompozice Mehldau i nahrál a vyšly v roce 2006 pod titulem Love Sublime. O dva roky později si Carnegie Hall objednala cyklus sedmi milostných písní pro švédskou mezzosopranistku Anne Sofie von Otter. Premiérovány byly v roce 2010. Výtečně přijaté dvojalbum Mehldaua a von Otter s titulem Love Songs, které spárovalo nově zkomponovaný písňový cyklus s vybranými francouzskými, americkými, anglickými a švédskými písněmi, bylo vydáno na konci téhož roku. V sezóně 2010/11 vybrala Carnegie Hall Brada Mehldaua, čerstvého laureáta „Richard a Barbara Deb´s Composer´s Chair“, k uměleckému hostování jako vůbec prvního jazzového umělce.

Vstupenky na koncert Brada Mehldaua je možno zakoupit v běžných předprodejích, v prodejní síti Ticketportal nebo v předprodeji Národního divadla Brno. Vstupenky na zbytek festivalového programu  v prodejní síti Ticketportal.

Festival se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška, primátora statutárního města Brna Romana Onderky a starosty městské části Brno-střed Libora Šťástky.

TZ

Nejnovější příspěvky na webu:

První, kdo mě požádal o eutanázii, byl katolický kněz

První, kdo mě požádal o eutanázii, byl katolický kněz

12. Listopad 2019

Jak se slučuje katolická víra, práce pro Centrum pro prevenci sebevražd a provádění eutanázie? Belgický lékař Yves de Locht vnímá všechny jako projev úcty k životu. Zatímco v Česku a dalších státech Evropy se na toto téma vedou více či méně ohnivé diskuze, v Belgii byla eutanázie legalizována v roce 2002 (eutanázie dětí od roku 2014). Doktor Yves de Locht byl poprvé požádán, aby „něco udělal“ manželkou pacienta, kterému rakovina prostaty metastázovala do páteře a žádné léky proti bolesti již nezabíraly. Jenže se psala devadesátá léta, lékař beztrestně zakročit nesměl, a proto odmítl. Později svého alibismu dlouho litoval. Zákon dekriminalizující eutanázii – za přísně stanovených podmínek – tedy

O síle čtyř žen v nejtemnějším období Německa…

O síle čtyř žen v nejtemnějším období Německa…

12. Listopad 2019

Na český trh přichází evropská literární senzace: románová trilogie, DCERY NOVÉ DOBY, spisovatelky Carmen Kornové, označované za „německou Ferrante“ Hamburská spisovatelka Carmen Kornová píše knihy už třicet let, ale teprve před třemi roky se stala skutečně slavnou – když opustila žánr detektivky a dětské literatury a napřela úsilí na román, resp. na románovou fresku DCERY NOVÉ DOBY, v níž zachytila nejtemnější období německé historie. Její sága čtyř přítelkyň odehrávající se v Hamburku od roku 1919 až do přelomu století uchvátila miliony čtenářů. Nejen díky studii ženského přátelství a vývoji emancipace hrdinek je dnes Kornová označována za „německou Ferrante“. Důvodem