Share

Do zahájení letošního mezinárodního festivalu JAZZFESTBRNO zbývají pouhé dva týdny. První z koncertů třináctého ročníku festivalu patří 6. března v Janáčkově divadle králi moderního jazzového piana Bradu Mehldauovi, ten do Brna zavítá se svým dnes již legendárním triem. Společně  představí skladby z posledních úspěšných alb Ode a Where Do You Start, jež nabízí leaderovy nové kompozice, originální úpravy jazzových standardů i nedostižné předělávky populárních rockových a popových písniček z pera Sufjana Stevense, Jimiho Hendrixe či Chico Buarquea.

Nejvlivnější a nejoriginálnější současný jazzový pianista Brad Mehldau s oblibou překračuje hranice hudebních žánrů a už druhou dekádu se těší nebývalému zájmu publika po celém světě. Mehldauovy koncerty bývají často doslova magickým zážitkem, což mohou potvrdit i návštěvníci jeho předchozích vystoupení v Česku, jež byla vždy zaplněna do posledního místa.

Festival vedle vzácně vystupujícího Mehldauova tria již tradičně představí plejádu výjimečných zahraničních hostů i špičky domácí scény. Do Brna v průběhu dubna na festival zavítají například populární libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf, kultovní trio Bernstein-Goldings-Stewart, polský vibrafonista Bernard Maseli, izraelský kytarista Assaf Kehati nebo mezinárodní formace Fly Agaric. Program nezapomíná ani na výjimečné hudebníky domácí scény nebo jejich projekty s mezinárodní účastí. Festival uzavře čerstvý držitel Grammy za nejlepší vokální jazzové album Gregory Porter, který vystoupí 25. května. Informace ke koncertu Brada Mehldaua a zbývajícímu programu festivalu jsou k dispozici na www.jazzfestbrno.cz.

O Bradu Mehldauovi

Americký pianista Brad Mehldau patří mezi hudebníky, jehož koncerty by si neměl nechat žádný jazzový fanoušek ujít. Jeho posluchačský záběr však dalece přesahuje tradiční jazzové publikum, není totiž snad žádné hudební škatulky, kterou by za svou kariéru neotevřel. Jeho hudba respektuje tradici a osobitě reflektuje současnost, čerpá jak z jazzové historie, tak z klasické hudby, pop music i experimentální hudby. Mehldau je ale také nevídaný virtuóz, který ovšem své technické dovednosti využívá plně ve prospěch hudby. Během své kariéry se propracoval k jedinečnému zvuku, jemuž se snaží přiblížit celá řada jazzových adeptů nejen mladší generace. Mehldau by se u nás řadil mezi „Husákovy děti“ a z této generace se vypracoval jako nejvlivnější světový jazzový umělec. „Mehldauovu hudbu miluju,“ řekl před pár lety pro časopis Downbeat slavný pianista Enrico Pieranunzi. „A nejsem zdaleka sám. V jeho hře je totiž něco lákavě tajemného…“.

Mehladauovo trio si za necelé dvě dekády existence vysloužilo chválu kritiky i obdiv jazzových fanoušků. Od roku 2005 vystupuje v sestavě Brad Mehldau – klavír, Larry Grenadier – kontrabas, Jeff Ballard – bicí. Na svém kontě má celou řadu nahrávek, mnohé z nich už doslova legendární. V Brně zazní především autorské písně z nahrávky Ode z roku 2012. Tato dlouho očekávaná deska volně navázala na CD Live at the Village Vanguard a první studiovou nahrávku současného tria Day is Done a byla nominována na Grammy. Paralelní nahrávka tria Brada Mehldaua Where Do You Start, jež rovněž z části zazní v Brně živě, prezentuje silnou stránku Mehldauova přístupu k hudbě – přearanžované interpretace převzatých skladeb. Nabízí originální pohled na desítku skladeb z pera jiných autorů a navrch přidává jednu Mehldauovu autorskou kompozici.

Mehldau spolupracuje také s řadou nepřehlédnutelných jazzových osobností, například s Joshuou Redmanem, Patem Methenym, Charliem Hadenem, Lee Konitzem a životopis mu zdobí i sidemanské spolupráce s kapelami Michaela Breckera, Wayne Shortera, Johna Scofielda či Charlese Lloyda. Mehldau se rovněž objevil na řadě nahrávek mimo jazzový žánr, např. desce Teatro Willieho Nelsona a Scar písničkáře Joea Henryho. Jeho hudba se objevila v několika filmech, včetně Eyes Wide Shut Stanleyho Kubricka a Million Dollar Hotel Wima Wenderse. Mehldau má na svědomí i dvě díla v instrumentaci klavír a zpěv, které si objednala Carnegie Hall: The Blue Estuaries a The Book of Hours: Love Poems to God. Provedl je na jaře roku 2005 s uznávanou klasickou sopranistkou Renée Fleming. S Fleming tyto kompozice Mehldau i nahrál a vyšly v roce 2006 pod titulem Love Sublime. O dva roky později si Carnegie Hall objednala cyklus sedmi milostných písní pro švédskou mezzosopranistku Anne Sofie von Otter. Premiérovány byly v roce 2010. Výtečně přijaté dvojalbum Mehldaua a von Otter s titulem Love Songs, které spárovalo nově zkomponovaný písňový cyklus s vybranými francouzskými, americkými, anglickými a švédskými písněmi, bylo vydáno na konci téhož roku. V sezóně 2010/11 vybrala Carnegie Hall Brada Mehldaua, čerstvého laureáta „Richard a Barbara Deb´s Composer´s Chair“, k uměleckému hostování jako vůbec prvního jazzového umělce.

TZ Smart Communication s.r.o.

Nejnovější příspěvky na webu:

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

16. Červen 2018

Famózní úspěch této knihy v zahraničí lze podle mě přičítat dvěma věcem: nádherně a jímavě, leč velmi překvapivě rozbalovaným charakterům postav. A potom příběhu, ve kterém si čtenář každého věku i založení najde to svoje. Od mystiky k akčnosti, od jemných linií příběhu, až po chvíle, kdy jednotlivé řádky zazní jako osudové volání do boje. Dívka, která upíjela měsíc je jednou z obětovaných holčiček, které se každoročně nechávají napospas v černém lese pro zlou čarodějnici. Ne, nikdo se neptá, co se s dětmi stane... Ale jedno je jisté. Z druhé strany lesa je už na cestě čarodějnice, obyčejně má nějakou tu ptačí podobu, aby se jí rychleji cestovalo,

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

16. Červen 2018

Odpočinek sladký jako nadýchaná šlehačka. Mozek odpočívá, duše se usmívá a od jemného vtipu a plné chuti vám radostí poskakuje každá buňka v těle. Jo, tak takové čtivo je vážně na jedničku. A Hans Rath to skutečně umí. Když Bůh praví, že si musíte promluvit, nedá se to odmítnout. Za prvé by to byla škoda, za druhé by to vůbec nešlo, protože vás ten člověk bude neustále pronásledovat. No jo, když jste psychoterapeut, tak je to první volba. Protože možná to je skutečně tak, Bůh šest dní tvořil lidstvo, sedmý den odpočíval a osmý vyhledal psychologa. A volba padla na Jakoba Jakobiho v Berlíně. Jednu