Share

Martin Eden je hlavním hrdinou příběhu, který by mohl prožít skoro každý z nás. A přesto nás na něm něco vábí, ta téměř dokonalá obyčejnost dělá z tohoto románu nevšední zážitek.

Nepříliš známý román z pera dobrodruha, spisovatele a cestovatele Jacka Londona si ke zpracování vybral herec a režisér František Kreuzmann. Životní příběh muže-námořníka, jenž toužil po splnění svých přání a snů, upravil Kreuzmann do podoby monodramatu. Nepředkládá však jednotvárné vyprávění nebo scénické čtení, ba právě naopak. Martin Eden je komorním, a přesto velmi živým divadelním představením.

Zajímavostí je, že se neocitneme uprostřed Edenova života, ale v hospůdce, jejíž majitel (Jakub Pospíšil) Londonův román zbožňuje. Přemluví tedy příchozího cizince (František Kreuzmann), aby s ním Martina Edena sehrál. Za zmínku stojí, že Jakub Pospíšil rovněž zajišťuje hudební podkres celé hře. Jak příběh postupuje, zapomenete, že si ti dva vlastně jen hrají, a bez dechu sledujete Edenův život, jenž byl naplněn vzlety a pády, jako náš vlastní. A vězte, že až se z výpravy za Martinem Edenem vrátí děj zpět do útulné hospůdky, budete chvíli přemýšlet, kdo ten tajemný host vůbec byl…

A jelikož je Martin Eden takový veskrze obyčejný chlapík, budou vaše sympatie k němu stoupat až k neodvratnému konci vyprávění.

František Kreuzmann svou divadelní tvorbou dokazuje, že se v monodramatech s chutí zabydlel, a každá další hra vyšlá z jeho dílny je lepší než ta předešlá. Navíc, jestli s láskou vzpomínáte na nejlepší léta divadla Viola či Lyra Pragensis (jako já), jsou hry v podání Františka Kreuzmanna tím pravým pro vás.

Svému Edenovi vtiskl dokonalou míru pokory, odvahy a zároveň i dobrodružného ducha, se kterým se vrhá do dalších a dalších strastí (ale i slastí) života. Proto, když se máte po potlesku zvednout a odejít, toužíte ještě zůstat a nechat se kolébat na vlnách krásného příběhu a libého přednesu obou aktérů.

Až začnou podzimní plískanice, a budete chtít prožít příjemný večer, v Divadle bez hranic, kde František Kreuzmann román inscenuje, vás jistě přivítají s otevřenou náručí a třeba i horkou kávou.

MARTIN EDEN, Jack London

Hrají: František Kreuzmann, Jakub Pospíšil

Režie: František Kreuzmann

Divadelní společnost Františka Kreuzmanna v Divadle bez hranic, www.divadlobezhranic.cz

 Helena Herynková

Nejnovější příspěvky na webu:

Život je právo, ne povinnost

Život je právo, ne povinnost

13. Únor 2018

První premiérou v roce 2018 v Městském divadle Mladá Boleslav bude inscenace Teď mě zabij, současného kanadského dramatika Brada Frasera. Režie se ujal umělecký šéf Petr Mikeska. Hra je příběhem otevírajícím téma sexuality hendikepovaných a nabízí citlivý pohled do intimního života lidí s postižením. Dalším silným tématem hry je eutanazie. Premiéra se uskuteční 23. 2. 2018 od 19:00 na Velké scéně. Hra Teď mě zabij je příběhem jedné rodiny, která žila šťastně až do osudového okamžiku. Ten zamíchá kartami a navždy změní životy všech členů a jejich přátel. Nehody se totiž stávají a musíme jim čelit, ať chceme nebo ne. To důležité je ale

Ztratila všechno, našla mnohem víc

Ztratila všechno, našla mnohem víc

26. Leden 2018

Místo svatby smuteční obřad. Aimee se měla vdávat a teď kráčí za rakví svého snoubence. Ale co se vlastně stalo a proč musela přijít o Všechno, co máme? Aimee poznala Jamese, když byli oba malé děti. Jejich mnohaleté přátelství postupně přerostlo v hlubokou životní lásku. Touha a náklonnost logicky vykrystalizovala v žádost o ruku a zasnoubení. Jenže James dva měsíce před svatbou zmizel kdesi v Mexiku, a pak jeho bratr Thomas pouze vyzvedl mrtvé tělo. Aimee tedy nakonec ve svůj plánovaný svatební den oplakává milovaného muže na jeho pohřbu. Plna zoufalství utíká před zármutkem, toužící zavřít se v tichu a klidu, pryč od všech blízkých.

  1. Marie Potyšová says:

    Naprosto se ztotožňuji s celou recenzí Heleny Herynkové.
    Martina Edena s a od Františka Kreuzmanna jsem viděla. Je to napínavé i zábavné.
    Už se těším na další jeho nápady!

Comments are closed.