Share

Martin Eden je hlavním hrdinou příběhu, který by mohl prožít skoro každý z nás. A přesto nás na něm něco vábí, ta téměř dokonalá obyčejnost dělá z tohoto románu nevšední zážitek.

Nepříliš známý román z pera dobrodruha, spisovatele a cestovatele Jacka Londona si ke zpracování vybral herec a režisér František Kreuzmann. Životní příběh muže-námořníka, jenž toužil po splnění svých přání a snů, upravil Kreuzmann do podoby monodramatu. Nepředkládá však jednotvárné vyprávění nebo scénické čtení, ba právě naopak. Martin Eden je komorním, a přesto velmi živým divadelním představením.

Zajímavostí je, že se neocitneme uprostřed Edenova života, ale v hospůdce, jejíž majitel (Jakub Pospíšil) Londonův román zbožňuje. Přemluví tedy příchozího cizince (František Kreuzmann), aby s ním Martina Edena sehrál. Za zmínku stojí, že Jakub Pospíšil rovněž zajišťuje hudební podkres celé hře. Jak příběh postupuje, zapomenete, že si ti dva vlastně jen hrají, a bez dechu sledujete Edenův život, jenž byl naplněn vzlety a pády, jako náš vlastní. A vězte, že až se z výpravy za Martinem Edenem vrátí děj zpět do útulné hospůdky, budete chvíli přemýšlet, kdo ten tajemný host vůbec byl…

A jelikož je Martin Eden takový veskrze obyčejný chlapík, budou vaše sympatie k němu stoupat až k neodvratnému konci vyprávění.

František Kreuzmann svou divadelní tvorbou dokazuje, že se v monodramatech s chutí zabydlel, a každá další hra vyšlá z jeho dílny je lepší než ta předešlá. Navíc, jestli s láskou vzpomínáte na nejlepší léta divadla Viola či Lyra Pragensis (jako já), jsou hry v podání Františka Kreuzmanna tím pravým pro vás.

Svému Edenovi vtiskl dokonalou míru pokory, odvahy a zároveň i dobrodružného ducha, se kterým se vrhá do dalších a dalších strastí (ale i slastí) života. Proto, když se máte po potlesku zvednout a odejít, toužíte ještě zůstat a nechat se kolébat na vlnách krásného příběhu a libého přednesu obou aktérů.

Až začnou podzimní plískanice, a budete chtít prožít příjemný večer, v Divadle bez hranic, kde František Kreuzmann román inscenuje, vás jistě přivítají s otevřenou náručí a třeba i horkou kávou.

MARTIN EDEN, Jack London

Hrají: František Kreuzmann, Jakub Pospíšil

Režie: František Kreuzmann

Divadelní společnost Františka Kreuzmanna v Divadle bez hranic, www.divadlobezhranic.cz

 Helena Herynková

Nejnovější příspěvky na webu:

Will Bowen: Svět bez stížností

Will Bowen: Svět bez stížností

7. Prosinec 2017

Náramek, který vám umožní uvědomit si, v jakých chvílích si nejvíce stěžujete a propadáte skepsi. Vzteku, sebelítosti a zmaru. Ach, kolik bych toho mohla vymyslet… Ale kdy je stížnost konstruktivní? Když je jen zbytečným rozmazáváním zveličovaného problému nebo snahou vzbudit v druhých lidech soucit, zájem, pozornost nebo zisk? Prostě nějaký ten podlý benefit, za který by se nemusel stydět lecjaký profesionální energetický upír? Tak šup s tím náramkem na ruku a pokaždé, když se u něčeho podobného přistihnete, přendejte náramek z jedné ruky na druhou. Ano, záměr autora bylo utvořit 21 denní výzvu, protože to je právě ten čas, po kterém s novými zvyky přicházíme k většímu

Benjamin Kuras: Pohřbívání svobody

Benjamin Kuras: Pohřbívání svobody

7. Prosinec 2017

  Lze jen těžko tuto knihu shrnout do jedné věty. Benjamin Kuras prostě píše nezaměnitelně. Důrazná fakta, statistiky, píle a pečlivost prosakující z každé věty a notně odlehčeno černým humorem, vtipem vzletným i vtipem pod kůži jdoucím, to záleží už na každém čtenáři. Jestli jeho knihy znáte, tak tohle je prosím další skvost a víc už vám k tomu říkat nemusím. Pokud neznáte, začněte klidně touhle, je totiž možná ještě v porovnání s ostatními, nejméně zatížená tíživými fakty o stavu dnešní civilizace. Či spíše, je více povznesena černým humorem a faktem, že my možná odsud zcela logicky zmizíme, protože „osli pošli“…, po nás tu zbydou švábi,

  1. Marie Potyšová says:

    Naprosto se ztotožňuji s celou recenzí Heleny Herynkové.
    Martina Edena s a od Františka Kreuzmanna jsem viděla. Je to napínavé i zábavné.
    Už se těším na další jeho nápady!

Comments are closed.