Share

Martin Eden je hlavním hrdinou příběhu, který by mohl prožít skoro každý z nás. A přesto nás na něm něco vábí, ta téměř dokonalá obyčejnost dělá z tohoto románu nevšední zážitek.

Nepříliš známý román z pera dobrodruha, spisovatele a cestovatele Jacka Londona si ke zpracování vybral herec a režisér František Kreuzmann. Životní příběh muže-námořníka, jenž toužil po splnění svých přání a snů, upravil Kreuzmann do podoby monodramatu. Nepředkládá však jednotvárné vyprávění nebo scénické čtení, ba právě naopak. Martin Eden je komorním, a přesto velmi živým divadelním představením.

Zajímavostí je, že se neocitneme uprostřed Edenova života, ale v hospůdce, jejíž majitel (Jakub Pospíšil) Londonův román zbožňuje. Přemluví tedy příchozího cizince (František Kreuzmann), aby s ním Martina Edena sehrál. Za zmínku stojí, že Jakub Pospíšil rovněž zajišťuje hudební podkres celé hře. Jak příběh postupuje, zapomenete, že si ti dva vlastně jen hrají, a bez dechu sledujete Edenův život, jenž byl naplněn vzlety a pády, jako náš vlastní. A vězte, že až se z výpravy za Martinem Edenem vrátí děj zpět do útulné hospůdky, budete chvíli přemýšlet, kdo ten tajemný host vůbec byl…

A jelikož je Martin Eden takový veskrze obyčejný chlapík, budou vaše sympatie k němu stoupat až k neodvratnému konci vyprávění.

František Kreuzmann svou divadelní tvorbou dokazuje, že se v monodramatech s chutí zabydlel, a každá další hra vyšlá z jeho dílny je lepší než ta předešlá. Navíc, jestli s láskou vzpomínáte na nejlepší léta divadla Viola či Lyra Pragensis (jako já), jsou hry v podání Františka Kreuzmanna tím pravým pro vás.

Svému Edenovi vtiskl dokonalou míru pokory, odvahy a zároveň i dobrodružného ducha, se kterým se vrhá do dalších a dalších strastí (ale i slastí) života. Proto, když se máte po potlesku zvednout a odejít, toužíte ještě zůstat a nechat se kolébat na vlnách krásného příběhu a libého přednesu obou aktérů.

Až začnou podzimní plískanice, a budete chtít prožít příjemný večer, v Divadle bez hranic, kde František Kreuzmann román inscenuje, vás jistě přivítají s otevřenou náručí a třeba i horkou kávou.

MARTIN EDEN, Jack London

Hrají: František Kreuzmann, Jakub Pospíšil

Režie: František Kreuzmann

Divadelní společnost Františka Kreuzmanna v Divadle bez hranic, www.divadlobezhranic.cz

 Helena Herynková

Nejnovější příspěvky na webu:

19.-25.6.2017: „Tu máš, co máš!“

19.-25.6.2017: „Tu máš, co máš!“

20. Červen 2017

Jednoduše řečeno, tento týden je týdnem rozcestí, jistot, stability a rozvažování.  Vyplatí se klid, pomalý posun kupředu a řešení věcí, které jsou pro nás tento rok zásadní nebo u kterých potřebujeme rozvahu a trpělivost. Se vší tou moudrou energií a snad i osudovými zásahy bych si troufla říci, že u některých může mít tento týden podobu událostí, zásadnějších i sotva zřetelných, ve kterých lze vystopovat jakousi spravedlnost, ochranu, sejití moudrosti z nebes na Zemi, snad i do rukou dostanete více možností, než jste měli ještě minulý týden. Něčeho bude víc, něco bude přicházet zvenčí ve zvýšené míře a bude to přesně mířené!

Něco na té Grace je

Něco na té Grace je

19. Červen 2017

Nebyla to láska jako z románu, vlastně to ze začátku vůbec na žádnou lásku nevypadalo, spíš naopak. Když však Henry potká svou vyvolenou, rozhodně se nenechá ničím zastrašit.   Henry je obyčejný středoškolák. Maká, snaží se, aby se dostal na co nejlepší vysokou. Má skvělou rodinu, pár přátel a snad se dostane i k vysněnému místu redaktora školních novin. Pak ale na scénu vstoupí Grace. No, spíš než vstoupí, se přišourá. Nezajímavá, ošuntělá, na první pohled trochu špinavá holka v klučičím oblečení, která se při chůzi opírá o hůl. Poslední ročník měl být legrace, práce ve školním časopise, zkoušky na vysokou, sem tam se postarat o

  1. Marie Potyšová says:

    Naprosto se ztotožňuji s celou recenzí Heleny Herynkové.
    Martina Edena s a od Františka Kreuzmanna jsem viděla. Je to napínavé i zábavné.
    Už se těším na další jeho nápady!

Comments are closed.