Share

Martin Eden je hlavním hrdinou příběhu, který by mohl prožít skoro každý z nás. A přesto nás na něm něco vábí, ta téměř dokonalá obyčejnost dělá z tohoto románu nevšední zážitek.

Nepříliš známý román z pera dobrodruha, spisovatele a cestovatele Jacka Londona si ke zpracování vybral herec a režisér František Kreuzmann. Životní příběh muže-námořníka, jenž toužil po splnění svých přání a snů, upravil Kreuzmann do podoby monodramatu. Nepředkládá však jednotvárné vyprávění nebo scénické čtení, ba právě naopak. Martin Eden je komorním, a přesto velmi živým divadelním představením.

Zajímavostí je, že se neocitneme uprostřed Edenova života, ale v hospůdce, jejíž majitel (Jakub Pospíšil) Londonův román zbožňuje. Přemluví tedy příchozího cizince (František Kreuzmann), aby s ním Martina Edena sehrál. Za zmínku stojí, že Jakub Pospíšil rovněž zajišťuje hudební podkres celé hře. Jak příběh postupuje, zapomenete, že si ti dva vlastně jen hrají, a bez dechu sledujete Edenův život, jenž byl naplněn vzlety a pády, jako náš vlastní. A vězte, že až se z výpravy za Martinem Edenem vrátí děj zpět do útulné hospůdky, budete chvíli přemýšlet, kdo ten tajemný host vůbec byl…

A jelikož je Martin Eden takový veskrze obyčejný chlapík, budou vaše sympatie k němu stoupat až k neodvratnému konci vyprávění.

František Kreuzmann svou divadelní tvorbou dokazuje, že se v monodramatech s chutí zabydlel, a každá další hra vyšlá z jeho dílny je lepší než ta předešlá. Navíc, jestli s láskou vzpomínáte na nejlepší léta divadla Viola či Lyra Pragensis (jako já), jsou hry v podání Františka Kreuzmanna tím pravým pro vás.

Svému Edenovi vtiskl dokonalou míru pokory, odvahy a zároveň i dobrodružného ducha, se kterým se vrhá do dalších a dalších strastí (ale i slastí) života. Proto, když se máte po potlesku zvednout a odejít, toužíte ještě zůstat a nechat se kolébat na vlnách krásného příběhu a libého přednesu obou aktérů.

Až začnou podzimní plískanice, a budete chtít prožít příjemný večer, v Divadle bez hranic, kde František Kreuzmann román inscenuje, vás jistě přivítají s otevřenou náručí a třeba i horkou kávou.

MARTIN EDEN, Jack London

Hrají: František Kreuzmann, Jakub Pospíšil

Režie: František Kreuzmann

Divadelní společnost Františka Kreuzmanna v Divadle bez hranic, www.divadlobezhranic.cz

 Helena Herynková

Nejnovější příspěvky na webu:

Velmi lidské povídky

Velmi lidské povídky

29. Březen 2018

Muž, jenž podezřívá ženu z nevěry, žena toužící po dítěti, chlapík, který naoko zvládá vše, ale moc dobře ví, že je jen šikovný babral. Ti a mnozí jiné jsou hrdiny povídek v nové sbírce Nelidské zdroje. Monika Petrlová už čtenářům předvedla, že povídka je jejím oblíbeným literárním útvarem. Po dvou úspěšných povídkových souborech – Hafni! a jiné povídky a Mrkev pro vězně – se vrací se třetí sbírkou Nelidské zdroje. Nelidské zdroje se v deseti povídkách zaměřují na dnešní uspěchanou dobu, kdy nás společnost tak trochu tlačí k rychlosti, odtažitosti, z lidí se stávají zdroje a ze všech jsou manažeři, asistenti  či specialisté. Mezilidské vztahy však nikdo

Enrique Barrios: Ami, vnitřní civilizace

Enrique Barrios: Ami, vnitřní civilizace

27. Březen 2018

„Když jsme přijeli, myslel jsem si, že se Ami a jeho kosmická loď navrátí v prvních dnech letního období, ale strávil jsem téměř dva měsíce marným čekáním na skalách, kde jsme se předtím dvakrát setkali. Prázdniny už pomalu končily, zanedlouho jsme se měli vrátit do města a pořád nic. Toto smutné čekání změnilo mé prázdniny ve skličující, nekonečně dlouho trvající okamžiky. Každý den jsem chodil na skály na pláži a dlouhé hodiny, někdy až dlouho do noci, jsem pozoroval oblohu a přál jsem si spatřit známý létající předmět. Při každé světlušce, která nade mnou prolétla, mi srdce poskočilo nadějí, ale vždycky se

  1. Marie Potyšová says:

    Naprosto se ztotožňuji s celou recenzí Heleny Herynkové.
    Martina Edena s a od Františka Kreuzmanna jsem viděla. Je to napínavé i zábavné.
    Už se těším na další jeho nápady!

Comments are closed.