Share

Martin Eden je hlavním hrdinou příběhu, který by mohl prožít skoro každý z nás. A přesto nás na něm něco vábí, ta téměř dokonalá obyčejnost dělá z tohoto románu nevšední zážitek.

Nepříliš známý román z pera dobrodruha, spisovatele a cestovatele Jacka Londona si ke zpracování vybral herec a režisér František Kreuzmann. Životní příběh muže-námořníka, jenž toužil po splnění svých přání a snů, upravil Kreuzmann do podoby monodramatu. Nepředkládá však jednotvárné vyprávění nebo scénické čtení, ba právě naopak. Martin Eden je komorním, a přesto velmi živým divadelním představením.

Zajímavostí je, že se neocitneme uprostřed Edenova života, ale v hospůdce, jejíž majitel (Jakub Pospíšil) Londonův román zbožňuje. Přemluví tedy příchozího cizince (František Kreuzmann), aby s ním Martina Edena sehrál. Za zmínku stojí, že Jakub Pospíšil rovněž zajišťuje hudební podkres celé hře. Jak příběh postupuje, zapomenete, že si ti dva vlastně jen hrají, a bez dechu sledujete Edenův život, jenž byl naplněn vzlety a pády, jako náš vlastní. A vězte, že až se z výpravy za Martinem Edenem vrátí děj zpět do útulné hospůdky, budete chvíli přemýšlet, kdo ten tajemný host vůbec byl…

A jelikož je Martin Eden takový veskrze obyčejný chlapík, budou vaše sympatie k němu stoupat až k neodvratnému konci vyprávění.

František Kreuzmann svou divadelní tvorbou dokazuje, že se v monodramatech s chutí zabydlel, a každá další hra vyšlá z jeho dílny je lepší než ta předešlá. Navíc, jestli s láskou vzpomínáte na nejlepší léta divadla Viola či Lyra Pragensis (jako já), jsou hry v podání Františka Kreuzmanna tím pravým pro vás.

Svému Edenovi vtiskl dokonalou míru pokory, odvahy a zároveň i dobrodružného ducha, se kterým se vrhá do dalších a dalších strastí (ale i slastí) života. Proto, když se máte po potlesku zvednout a odejít, toužíte ještě zůstat a nechat se kolébat na vlnách krásného příběhu a libého přednesu obou aktérů.

Až začnou podzimní plískanice, a budete chtít prožít příjemný večer, v Divadle bez hranic, kde František Kreuzmann román inscenuje, vás jistě přivítají s otevřenou náručí a třeba i horkou kávou.

MARTIN EDEN, Jack London

Hrají: František Kreuzmann, Jakub Pospíšil

Režie: František Kreuzmann

Divadelní společnost Františka Kreuzmanna v Divadle bez hranic, www.divadlobezhranic.cz

 Helena Herynková

Nejnovější příspěvky na webu:

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

16. Červen 2018

Famózní úspěch této knihy v zahraničí lze podle mě přičítat dvěma věcem: nádherně a jímavě, leč velmi překvapivě rozbalovaným charakterům postav. A potom příběhu, ve kterém si čtenář každého věku i založení najde to svoje. Od mystiky k akčnosti, od jemných linií příběhu, až po chvíle, kdy jednotlivé řádky zazní jako osudové volání do boje. Dívka, která upíjela měsíc je jednou z obětovaných holčiček, které se každoročně nechávají napospas v černém lese pro zlou čarodějnici. Ne, nikdo se neptá, co se s dětmi stane... Ale jedno je jisté. Z druhé strany lesa je už na cestě čarodějnice, obyčejně má nějakou tu ptačí podobu, aby se jí rychleji cestovalo,

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

16. Červen 2018

Odpočinek sladký jako nadýchaná šlehačka. Mozek odpočívá, duše se usmívá a od jemného vtipu a plné chuti vám radostí poskakuje každá buňka v těle. Jo, tak takové čtivo je vážně na jedničku. A Hans Rath to skutečně umí. Když Bůh praví, že si musíte promluvit, nedá se to odmítnout. Za prvé by to byla škoda, za druhé by to vůbec nešlo, protože vás ten člověk bude neustále pronásledovat. No jo, když jste psychoterapeut, tak je to první volba. Protože možná to je skutečně tak, Bůh šest dní tvořil lidstvo, sedmý den odpočíval a osmý vyhledal psychologa. A volba padla na Jakoba Jakobiho v Berlíně. Jednu

  1. Marie Potyšová says:

    Naprosto se ztotožňuji s celou recenzí Heleny Herynkové.
    Martina Edena s a od Františka Kreuzmanna jsem viděla. Je to napínavé i zábavné.
    Už se těším na další jeho nápady!

Comments are closed.