Share

Nejlepší česky psaná japonská kuchařka, jakou jsem zatím měla možnost číst a testovat.

Japonská kuchyně musí vzbudit touhu v každém, kdo ji zahlédne byť jen „z rychlíku“. Je tak pestrá, barevná a nápaditá! Zde je skutečně vaření povýšeno na umění. Každý prvek, počínaje používaným náčiním, pečlivě vybíranými surovinami, přes precizní zpracování až po servírování hotového pokrmu, který často připomíná obraz, je velmi důležitou součástí celého procesu přípravy jídla. Proč tedy k této – pro většinu z nás stále ještě trochu neznámé a tajemné – kuchyni nepřivonět a neseznámit se s ní lépe? Nová Velká japonská kuchařka z nakladatelství Fragment vám to umožní.

Na velkorysém formátu vám čtyři špičkoví japonští kuchaři z vyhlášených restaurací  představí klasická jídla japonské kuchyně. Prvním z nich je mistr suši pan Tadayoshi Ebina. Většinu z nás asi překvapí, že „suši“ není jen onen notoricky známý váleček rýže plněný syrovou rybou a zavinutý v mořské řase. Toto suši se nazývá hoso maki a je možné ho plnit i zeleninou, ovocem, nebo krabí tyčinkou. A co třeba kaisen chirashi, oshi sushi, nebo inari sushi? Pan Tadayoshi Ebina vás s těmito i dalšími druhy sushi seznámí a naučí vás je připravovat, včetně nakládaného zázvoru, který se často k sushi podává. Šéfkuchař Hachiro Tsuda představí tradiční japonskou kuchyni reprezentovanou např. buta kimchi (vepřové maso s kimči salátem), sake hoiru tsutsumi (losos v alobalu), či karaage (smažené kuřecí maso v těstíčku). Junbo Zhao a Keiko Ohwatari také přispěli do Velké japonské kuchařky řadou zajímavých a chutných receptů. K vyzkoušení mě láká například yakitori (grilované kuřecí maso s pórkem), nebo tori tebasaki yaki (pečená kuřecí křídla ve sladké omáčce).

Celkově je můj dojem z této kuchařky opravdu velmi dobrý. Kvalitní zpracování, množství celostránkových fotografií, postupy jsou vysvětleny velmi podrobně a přehledně a ilustrovány sérií kvalitních fotografií. Nic vám neunikne, nebudete tápat „jak to autor myslel“. Jediné, co mi trochu kazí dojem, je obtížná dostupnost některých surovin. Ale s tím už musí počítat každý, kdo chce v našich podmínkách vařit tradiční japonskou kuchyni z originálních surovin.

Tomio Okamura a Mie Krejčíková-Okamura, Velká japonská kuchařka. Fragment 2013.

Soňa Rivera

Recepty z Velké japonské kuchařky na ukázku: