Share

V polovině dubna bude spuštěno nové internetové knihkupectví Zlatéknihy.cz, které může změnit knižní trh od základu. Čtenářům přinese garantované nižší ceny o 25% a nakladatele osvobodí od rabatu. Moc mě zajímalo, v čem je „ten zakopaný pes“, že lze nabídnout knihy levněji, než jsme doposud zvyklí. A tak jsem se zeptala majitele webu, pana Ing. Antonína Vitovského, na některé detaily. Podívejte se a posuďte sami, zdali sehnat nové knížky levněji, včetně titulů, které v obchodech třeba ani nezahlédnete, není pro nás, pro čtenáře, velmi zajímavý a lákavý nápad.

MB: Jaký byl důvod vzniku projektu, co Vás motivovalo? Existuje něco podobného v zahraničí, nebo je to čistě Váš nápad a iniciativa?

Nápad vytvořit internetové knihkupectví s přímým prodejem bez rabatu vyplynul ze situace na českém knižním trhu. Nestála za ním múza ani jablko spadlé ze stromu na temeno hlavy, ale racionální důvod poháněný emocionální motivací, kterou hned vysvětlím.

Na knihy pohlížím z několika úhlů – jako čtenář, jako kulturní člověk a jako malý nakladatel.

Jako čtenář se musím hlídat, abych neutrácel za knihy příliš mnoho. Navíc jsem i nakladatel, a proto mne knižní trh bytostně zajímá. Všímám si, jak se mění postavení knih ve společnosti.

O přínosu knihy pro kulturního člověka není pochyb. Čím více knih je v rodině, tím vzdělanější a lepší je celá rodina. Děti potřebují porozumnění, lásku a pochopení v každém věku. Nedostatek času rodičů jim alespoň částečně nahrazuje dobrá kniha. Formuje osobnost a povznáší ducha. Knihy pomáhají získat morální základy, které se mnozí právníci snaží naopak vymýtit.

Knihy jsou však postupně vytlačovány z rodinného života. Jsou nahrazovány marketingovým ohlupováním. Viděli jste někdy knihu nebo jste slyšeli jakoukoliv zmínku o knihách v novodobých rodinných seriálech?

Svěřte výchovu do rukou politiků nebo bezduchému konzumu a budete platit stovky různých poplatků, budete vystaveni nátlaku, budete spoutáni smlouvami, ze kterých se nelze vyvázat. A další bezuzdné, avšak legitimizované nebo přinejmenším tolerované šejdířství nebude mít žádné hranice.

Pohled nakladatele podrobněji

Knižní trh funguje tak, že se malý nakladatel musí doprošovat u distributorů. Není nic horšího než komisní prodej a rabat 50%. Někteří distributoři provozují vlastní e-shop. Jak velký mají zájem na rozvážení knih? Vrabci na střeše cvrlikají o klientelismu a o všimném.

Nabídka knih značně převyšuje poptávku. Jazýček vah se překývl ze strany nakladatelů na stranu prodejců. Tržby z malých měst doprovází žalostně táhlé tóny houslí, při kterých kanou slzy. Současná recese tento stav ještě umocňuje. Velcí pohlcují knižní trh stále více.

Motivace je tedy velmi silná: obejít otesánky, kteří svazují a blokují knižní trh a obnovit rovnováhu. Změnit stávající nepružný systém od základu.

Řešení je přitom báječně jednoduché – internetový prodej na společném místě s minimálními náklady. Internetové knihkupectví s přímým prodejem, kde se namísto rabatu platí jen symbolický paušální poplatek za každý prodávaný knižní titul na určité období. Část takto ušetřených peněz nakladatelé věnují čtenářům ve formě slevy. Nakladatelé posílají knihy na dobírku přímo čtenářům. Tím odpadne zbytečné převážení knih od nakladatele k distributorovi, od distributora ke knihkupci a v mnoha případech zase obráceně, ale knihy se vrací již ošoupané …

Zlatéknihy.cz jsou mým osobním dílem, a jsou tedy ryze české. O žádném podobném projektu nikde ve světě nevím.

MB: Jaké výhody přináší tento systém čtenářům a nakladatelstvím?

Přímá odpověď zní: čtenářům nižší ceny a nakladatelům vyšší zisky. Proto byl zvolen název Zlaté knihy. Jsou opravdu zlaté, pro čtenáře i pro nakladatele.

Čtenáři mají garantovanou slevu 25%. Jednotné poštovné 80 Kč včetně dobírkovného. Od určité výše objednávky navíc neplatí poštovné. Tato výše se pohybuje u jednotlivých nakladatelů od 390 Kč do 600 Kč.

Zahajujeme akcí pro vysmáté čtenáře – prvních 30 zákazníků obdrží 100 Kč při nákupu nad 500 Kč.

Nakladatelé neplatí žádný rabat, sami posílají knihy čtenářům na dobírku, a inkasují tak ihned peníze. Nakladatelům je navíc umožněna propagce v našem tiskovém centru – mohou uveřejňovat svoje tiskové zprávy, PR zprávy, křty knih, autogramiády, apod.

Důraz na etiku je přínosem pro všechny. Zlatéknihy.cz jsou vedeny v přátelském a velkorysém duchu. Součástí je Etický kodex, který zdůrazňuje klíčovou zásadu: „Čím lepší péče o zákazníky, tím vyšší tržby“.

Nový obchodní model přispěje k zachování různorodosti knižní nabídky. Je pravděpodobné, že objevíte mnohé knihy, které dosud unikaly Vaší pozornosti. Mnoho skvělých titulů zanikne v záplavě knih. Vždyť každým rokem se vydá okolo 16 000 nových knižních titulů.

My Češi čteme hodně a rádi. Jde o to, abychom na to měli. Abychom si mohli knihy dovolit.

MB: Jakou máte vizi do budoucna, plánujete nějaké rozšíření, soutěže, akce… ?

V nejbližší době se budu věnovat především rozšiřování knižní nabídky, získávání dalších nakladatelů a vylepšování e-shopu.

Do akcí a do soutěží s chutí zapojím nakladatele.

Později nabídku rozšířím o e-knihy, audioknihy …

MB: A prozradíte nám také něco o Vás?

Povoláním jsem programátor. Mým krédem je etika, humor a velkorysost. Humor a kniha člověka osvobozují od všedních starostí.

Řídím se jednoduchým pravidlem. Ať udělám cokoliv, vždy bude na prvním místě čtenář. Snad se mi podaří pomoci menším a odvážným nakladatelům a rodinám, které (bohužel) nemají peníze nazbyt.

Komik a autor Miroslav Horníček se kdysi na svém vystoupení zeptal obecenstva, zda by dali přednost knize, tj. duševnímu zážitku nebo králíkovi na smetaně.

Filozoficky ladění mladí lidé horlivě volili knihu.

Miroslav Horníček na to zareagoval: „Tak já si dám toho králíka.“

Diváci dostali knížku, zatímco panu Horníčkovi přinesli králíka na smetaně, kterého přímo před zraky užaslého publika na místě spořádal.“

Vážení přátelé, tak tohle nám nakladatelům prosím nedělejte.

Kontakt:

Ing. Antonín Vitovský

provozovatel Zlatéknihy.cz

info@zlateknihy.cz

www.zlateknihy.cz

MB, obrázky: zlateknihy.cz

Nejnovější příspěvky na webu:

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

Kelly Barnhillová: Dívka, která upíjela měsíc

16. Červen 2018

Famózní úspěch této knihy v zahraničí lze podle mě přičítat dvěma věcem: nádherně a jímavě, leč velmi překvapivě rozbalovaným charakterům postav. A potom příběhu, ve kterém si čtenář každého věku i založení najde to svoje. Od mystiky k akčnosti, od jemných linií příběhu, až po chvíle, kdy jednotlivé řádky zazní jako osudové volání do boje. Dívka, která upíjela měsíc je jednou z obětovaných holčiček, které se každoročně nechávají napospas v černém lese pro zlou čarodějnici. Ne, nikdo se neptá, co se s dětmi stane... Ale jedno je jisté. Z druhé strany lesa je už na cestě čarodějnice, obyčejně má nějakou tu ptačí podobu, aby se jí rychleji cestovalo,

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

Hans Rath: A Bůh pravil: Musíme si promluvit

16. Červen 2018

Odpočinek sladký jako nadýchaná šlehačka. Mozek odpočívá, duše se usmívá a od jemného vtipu a plné chuti vám radostí poskakuje každá buňka v těle. Jo, tak takové čtivo je vážně na jedničku. A Hans Rath to skutečně umí. Když Bůh praví, že si musíte promluvit, nedá se to odmítnout. Za prvé by to byla škoda, za druhé by to vůbec nešlo, protože vás ten člověk bude neustále pronásledovat. No jo, když jste psychoterapeut, tak je to první volba. Protože možná to je skutečně tak, Bůh šest dní tvořil lidstvo, sedmý den odpočíval a osmý vyhledal psychologa. A volba padla na Jakoba Jakobiho v Berlíně. Jednu