Knihy,  MB

Recenze Mona Lisa: detektivka s brilantně mazaným a důvtipným podvodníčkem.

Share

Carson Morton, Mona Lisa. Metafora 2012.

Pokud máte rádi detektivní příběhy, v nichž je uplatňována bystrost, mazanost chytrých zločinců oproti násilí, střelbě a honičkám, pak Mona Lisa od Carsona Mortona je přesně pro vás. Drsnost a arogance – zdá se mi to, nebo právě tyhle vlastnosti spolu se super technickými výdobytky, snad nejvíce zajímají současné autory a filmaře? Ale není nad to si přečíst příběh, ve kterém zlodějíčkovi – té lišce podšité – dokonce fandíte a nechcete, aby byl nakonec lapen spravedlností. Vždyť nikoho nezabil, nikomu relativně neublížil, snad pošramotil sem tam nějaké to ješitné ego, ale hlavně – vydělal na těch, kteří sami chtěli druhé okrást.

Někteří sběratelé obrazů touží zásadně po originálech. Jak je ale získat, když takové kousky visí jen ve střežených muzeích? I sebelepší padělek nedokáže potěšit snobskou dušičku. Jim nejde o to, zdali je obraz krásný, má vypovídající uměleckou hodnotu, ale jen o to, že vlastní právě originál, schovaný třebas potajmu ve sklepě. A se škodolibostí sobě samé, že si za peníze mohou dovolit všechno, se dusí smíchy v představě, jak celý svět s úctou hledí na plátna v muzeích, aniž by tušili, že se jedná o falza.

A proto není nad to napálit právě takové prohnance. Příběh se odehrává na počátku 20. století. Eduardo de Valfierno se živí tím, že krade cenná umělecká díla a prodává je bohatým sběratelům. Ale není to přesně tak. Eduardo je mazaný – a aniž by bohatí sběratelé měli sebemenší pochybnosti, prodává jim vlastně bezcenná falza. Snobský kupec si vystavený obraz označí na zadní straně, aby později odlišil originál od padělku. Jenže netuší, že Eduardo již předtím vložil plátno za originál. Kupec si tak nakonec sám podepíše falzum.

Všechno nádherně klape. Ale člověk dokáže být nenasytný. Co takhle prodat obraz obrazů? Monu Lisu? Jenže pozor – Mona Lisa je na dřevě!

Luxusní fiktivní příběh na historickém pozadí a reáliích vás okamžitě připoutá. Já jsem tedy fandila Eduardovi. Kolik dokáže prodat falzifikátů nenasytným sběratelům? Jak se zachová sběratel, který zjistí, že byl podveden? A podaří se Eduardovi ukrást Monu Lisu, či dokonce excelovat vrcholným podvodem? A poslední otázka, která by vás mohla zajímat: dopadne ho nakonec “spravedlnost”? Inu, nebudu víc prozrazovat, přečtěte si knížku, rozhodně stojí za to.

Píši do několika médií a chci udělat maximum pro www.superrodina.cz, která by se měla stát jedním z nejčtenějších médií na českém internetu. Věřím, že i mnozí čtenáři se rádi budou spolupodílet na tvorbě tohoto specifického média.