Share

Snad každý dnešní rodič si vybaví nekonečné hodiny strávené ve světě Karla Maye, Jula Verna nebo Jaroslava Foglara. Oblíbené byly také dívčí romány od Stanislava Rudolfa. Dnešní mladou generaci láká dobrodružství a romantika v trochu jiné formě – vedou Hunger Games, Odkaz dračích jezdců, Harry Potter a Upíří deníky. Jak a proč se změnil vkus mladých čtenářů během posledních desítek let? Nakladatelství Fragment nabízí vhled do trendů dětské literatury několika generací a dodává: „Zájem o klasická díla sílí, v kurzu jsou opět pohádky Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové.“

Dětská literatura před rokem 1990

„Před rokem 1990 měly knihy spíše technickou sazbu, nebyl používán obtek obrázků, ilustrací bylo ve srovnání s textem méně. V 70. letech byly knihy typicky vydávány ve velkých, stotisícových nákladech. Nebyla konkurence, zato byl menší objem vydávaných novinek a jejich uvedení na trh se konalo pouze v určité dny,“ zavzpomínal Pavel Nýč, spolumajitel Nakladatelství Fragment, na zažité knižní čtvrtky.

Zatímco větší děti hltaly dobrodružné příběhy ze vzdálených krajů i blízkých Stínadel, v literatuře pro nejmenší dominovaly tradiční pohádkové náměty od osvědčených autorů. „Pojem kladného a záporného hrdiny byl před rokem 1990 jasně vymezený. Hlavní postava se vyznačovala správným a čestným jednáním nebo se o to přinejmenším snažila,“ popsal Pavel Nýč.

Nástup Mickey Mouse a Barbie

V 90. letech nastal obrat. Čtenáři zaujali negativní postoj především k ruské literatuře, a to včetně pohádek, a vkus dětí, ale také nákupní směr rodičů ovlivňovaly trendy ze Západu. „Vzrostla poptávka po pohádkách, které proslavila televize a populární hračky té doby. Jasným příkladem je velký boom disneyovek nebo příběhů panenky Barbie,“ přemítá Pavel Nýč. S vývojem počítačových her, filmových scénářů a televizních seriálů se zvýšil také nárok čtenáře na příběh, zápletku i charakter hrdiny – dětská literatura se stala akčnější, krvavější a napínavější.

Nové tisíciletí – nové trendy i návrat k osvědčenému

Se vstupem do nového milénia se rozšířila nabídka žánrů. Otázky dospívání přestaly být tabuizovány a každodenní problémy teenagerů splynuly s příběhy knižních hrdinů. Na trhu zažily nebývalý rozmach tituly s fantasy a sci-fi tematikou, jako je Odkaz dračích jezdců nebo Harry Potter. „Rozmanitost žánrů i boom fantasy a sci-fi měly mimo jiné za následek proměnu charakteru hlavních hrdinů dětských knih – hranice mezi jasně vymezenými dobrem a zlem se začala smazávat. Záporný hrdina už není jen takzvaně černý, ale může mít i své dobré stránky. Zároveň nastala doba jakéhosi retro stylu a vrací se zájem o klasické autory a díla pro menší děti, například pohádky Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové,“ uvedl Pavel Nýč.

V titulech pro nejmenší přibylo obrázků, interaktivních tlačítek, skládaček a dalších zvukových i pohybových efektů. Dětské knihy už nejsou určeny pouze k předčítání od rodičů, ale mnohé slouží podobně jako hračka i k zábavě samotného malého čtenáře. Nové metody tisku v posledním desetiletí zvýraznily barevnost ilustrací a kvalitu sazby. Oproti dřívějším dobám jsou knihy vydávány v malých, několikatisícových, výjimečně v desetitisícových nákladech.

Moderní technologie a literatura budoucnosti

Rozvoj mobilů, internetu a sociálních sítí umožnil dnešní mladé generaci vytvářet fanouškovské kluby rychleji než kdy dříve a sdílet příběhy svých hrdinů s lidmi, které by jejich rodiče a prarodiče ve stejném věku nikdy nepotkali. „Je samozřejmé, že díky webu, facebooku a diskusním fórům vědí fanoušci o chystaných dílech svých oblíbených sérií dlouho dopředu, a stejně tak se díky internetu mohou o svých oblíbených knížkách bavit s mnoha spřízněnými dušemi, okruh fanoušků Eragona nebo Percyho Jacksona je toho příkladem,“ řekl Pavel Nýč. „Na poli literatury se hodně hlásí o slovo e-knihy a audioknihy. Ve spojení s moderní technologií jde především o možnost přiblížit větším dětem literaturu zábavnou a pro ně atraktivní formou skrze iPady, čtečky a mobilní telefony,“ doplnil Pavel Nýč. Tištěným knihám však zatím konkurovat nemohou.

TZ, Eliška Crkovskámediální konzultant Nakladatelství Fragment, s.r.o.