Share

Foto: YouTube, video níže

Znáte to. Čekáte na důležitý dopis nebo balíček, odesílatel vám třeba dal i vědět přesný okamžik dodání (popřípadě sledujete online pohyb na internetu) a vy držíce se hesla pošty: „dnes podáte, zítra dodáme“, se už nemůžete v kýžený den dočkat. Nic se neděje. Tak si řeknete: nevadí, někde se „něco“ pozdrželo, zásilka dorazí zítra.

Jakmile však instinktivně nahlédnete do schránky, zjistíte, že poštovní úředník už tu byl, ale místo aby zazvonil a předal zásilku, jen líně vyplnil Výzvu k vyzvednutí zásilky a vložil ji přímo do kastlíku. A co hůř, mohl dokonce zásilku spolu s vyplněnou Výzvou zanechat přímo na poště, aniž by přibrzdil u vašeho domu. Nejbližší pracovní den pak listovní doručovatel pouze onu Výzvu vloží do schránky.

Princip je totiž takový, že balíkový doručovatel má jednak větší doručovací okrsek, ale také ne vždy je to zodpovědná osoba. Každý člověk je jiný a ani pošta se nemůže zaručit za všechny své zaměstnance. Každou chvíli musí řešit různé skandály většího kalibru (vykrádání zásilek na Pardubicku, v Brně apod.), odpovídat na jednotlivé stížnosti buď přímo na poště nebo od telekomunikačního úřadu, ale stále jim unikají mnozí zaměstnanci, kteří pod záminkou, že adresátova budova byla uzamčena a na zvonění nikdo nereagoval, ponechají zásilku s oznámením na poště. Následně, jak již bylo řečeno, listovní doručovatel jen vloží Výzvu do schránky. O balíčku můžete dále jen snít.

I sebelidštější listovní doručovatel(ka), který se vám snaží pomoci a místo Výzvy by ráda předal balík, je přes bariéru pravidel odmítnut na vlastní pobočce. Je povinován dodávat pouze listovní zásilky, nikoliv balíkové (i kdyby se jednalo o drobný balíček).

V takovém případě si můžete nejspíš se zatnutými zuby a plny hněvu zásilku buď od určité hodiny vyzvednout na dané poště sami (pošta však nemusí být vždy vaší doručovací adrese ta nejbližší), nebo si nechat zásilku znovu poslat, což samozřejmě bude trvat další jeden až dva dny.

Můžete pak před úředníkem rozlíceně mávat oznámením, že v daném čase, jenž je vyplněný na dokumentu, jste byli doma, ale je to tvrzení proti tvrzení. Pošta však říká: nevzdávejte to. Jestliže se setká více takových stížností k jednomu konkrétnímu doručovateli, aniž by to věděl, bude mu v patách inspektor, který bude kontrolovat, zdali plní své povinnosti, jak by měl.

Nicméně také můžete postupovat dále. Reklamace můžete řešit na pobočkách České pošty, stížnosti také na pobočkách, na ředitelstvích příslušného regionu, pomocí Call centra nebo lze poslat zprávu na info@cpost.cz. Jakmile stále nebudete spokojeni se závěry šetření, můžete jako poslední instanci kontaktovat poštovního ombudsmana (Poštovní ombudsman, JUDr. Zuzana Kvášová, poštovní přihrádka 99, 225 99 Praha 025.)

Efektivnější je však obrátit se přímo na Český telekomunikační úřad buď písemně: Český telekomunikační úřad, odbor regulace komunikačních činností a poštovních služeb, poštovní přihrádka 02, 225 02 Praha 025, nebo elektronicky podatelna@ctu.cz, faxem (224 004 848) či telefonicky (224 004 851-3). Český telekomunikační úřad podle zákona zajišťuje dohled nad poštovní službami.

  1. Lubička says:

    Mám přesně tyhle zkušenosti co se popisují v článku.Dostávám balíky domů často jednou nebo dvakrát za týden,ale větší spolehnutí je na PPL než na Českou poštu.Můj táta byl pošták a v období prázdnin jsem mu pomáhala roznášet poštu a nezáviděla jsem mu to chození.Když šel do důchodu,tak jsem zdědila po něm jeho poštáckou tašku,kterou nosil dvacet let a já si ji tahala do práce dalších pět let a v drážní uniformě si mně taky občas pár lidí pletlo s poštačkou : )

Comments are closed.