Share

Možná jste to již před málo měsíci zaznamenali. Když napíšete do vyhledávače google některá hesla v angličtině, nevyběhne vám stránka, ale rovnou odpověď. Příkladem může být obrázek výše s klíčovým slovem „inch“. Google vám přímo zobrazí odpověď, že inch je 2,54 cm. Nemusíte tedy nic dalšího řešit. To, co jste chtěli vědět, víte.

Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.  Superrodina je na Facebooku

Za jiných okolností byste totiž odklikali na nějakou z prvních relevantních stránek, které obsahují článek na téma „inch“. Ano, dozvěděli byste se více, co to je inch, třeba i historii a geografické užití, etymologický původ a další věci. Většinou však, když hledáte inch, chcete vědět, kolik to je v naší míře.

Tak si řeknete: super! Ještěže máme ten Google. Ovšem stejné nadšení nebudou mít majitelé webových stránek, jimž takhle dramaticky ubude sledovanost jejich příspěvků. Není to totiž jenom o nějakém „inchy“, jde tu o hodně víc.

Google má zájem poskytovat stále více takových konkrétních odkazů, které vám ozřejmí, co hledáte hned na první stránce. Usnadní vám vyhledávání, zefektivní zobrazené reklamy, možná také zničí malé weby. Možná to je jen přehnaný skepticismus.

V současné době se hovoří o tak zvaném „sémantickém vyhledávání“, což znamená, že Google, který mimochodem na tom pracuje již po dva roky, usnadní uživatelům internetu, ježto užívají právě vyhledávač tohoto gigantu, aby nalézali odpovědi,  a ne jen weby.

Google podle Armita Singhala díky databázi stovek milionů různých klíčových slov propojí váš dotaz s co nejrelevantnějšími výsledky. Vaše hledání by mělo být daleko úspěšnější – nemělo by se tedy jednat jen o neustálé překlikávání mezi stránkami, která to vlastně obsahuje to, co ve skutečnosti hledáte.

Je to úžasná zbraň proti těm webům, které uvádějí miliony nesmyslných klíčových slov za cenu, že na ně „náhodně“ kliknete, a jak už tam jste, je tu větší šance, že budete lapeni nějakou reklamou či jiným tahákem. „Náhodou“ zvednete návštěvnost a to také znamená, že i díky vám se zvedne cena pronajatého prostoru pro reklamy.

To je ta lepší stránka toho projektu. Ta horší, jak byla výše zmíněná je, že pokud budete hledat nějaká stálejší neměnná data, na žádný web nekliknete, vše se zobrazí přímo na Google. Prakticky bude Google fungovat něco jako malá encyklopedie, což je docela podtržená větev Wikipedii, která dosud značně úspěšně plnila tuhle funkci.

Když například zadáte název svého města, nebudete muset klikat už na Wikipedii nebo turistické info stránky, Google vám na přední straně podá ty nejdůležitější informace. Ano, budou to jistě (pevně doufám) jen ty obecné informace, takže nakonec, jestliže budete chtít vědět, kdy se tam otvírá muzeum po rekonstrukci či se hraje vaše oblíbené představení, nakonec stejně kliknete na určitou relevantnější stránku.

Tato nabídka nebude platit jen u jednoslovných zadání, ale také i u otázek obecnějšího charakteru.

Všechno přijde postupně. Uživatel si užije, vše bude ještě jednodušší. Weby, které už nyní v silné konkurenci značně bojují, budou muset bojovat ještě více. Informace budou muset být čerstvé, aktuální, neencyklopedické. Zánik může hrozit webům o geografii, bylinkách, zvířatech apod. Co bude například třeba psát více o bylinkách, když na klíčové slovo „kopřiva“, „heřmánek“ nebo „jak léčit astma přírodní cestou“ odpoví Google hned na první stránce? O Wikipedii ani nemluvě. Člověk může jen doufat, že odpovědi od Google budou jen na pár řádcích. Prozatím (?)

Dalším faktem tohoto „útoku“ od Google může být skutečnost, že se hovoří o spuštění nového prohlížeče Wazzub (Vydělávání na internetu pro běžného uživatele – WAZZUB a RMAIL). Ten totiž na rozdíl od standardních prohlížečů nabízí svým uživatelům, kteří ho budou používat jako domovskou stránku, příjem z reklam. To znamená, že budete-li vyhledávat přes Wazzub, budete i vydělávat. Pochopitelně to se nemůže Google líbit.

Gigant vytvořil jinou strategii. Hned vám napíše odpověď. Archivuje si vaše vyhledávané dotazy, aby příště byl ještě efektivnější. (Google porušuje evropské směrnice, avšak navzdory varování nemá z EU žádný strach.)

Někdo říká, že je to vše přehnaná panika, že svět prostě jde dál a internet dále technologicky postupuje. Ani Google se nemůže zastavit. Že než se všechno rozeběhne podle ideálních představ, bude to trvat řadu let. Mě to ale neuklidňuje. Bojím se toho, že tím, že lidé dostanou hned jasnou stručnou odpověď na začátku stránky, nebudou hledat a číst dál, že všichni budeme znát jen ty googlovské „útržky“. Z tlustých knih jsme přestoupili na čtení článků. Z článků přejdeme na čtení odstavců.

A pak tu je ještě otázka jakéhosi informačního monopolu – navzdory na jedné straně zřejmé internetové svobodě a jakés takés konkurenceschopnosti přinejmenším co do síly množství existujících webů, má pořád Google přeze všechno právě on ty otěže ve svých „virtuálních“ ručkách, za kterými stojí skuteční lidé. A miliardy dolarů.

Možná (?)