Share

Od dnešního dne platí nová Google pravidla. Ačkoliv Google obdržel varovný dopis ze strany EU, aby ještě posečkal se spuštěním nových podmínek kvůli závažným pochybnostem, že nové internetové zásady mohou porušovat evropské právo, internetový gigant se nezalekl.

Připojte se k nám na Facebook. Hledáme zajímavé fanoušky, kteří se nebojí říci svůj názor. Sledujte nové informace, užijte si články a soutěže.  Superrodina je na Facebooku

Nemá zapotřebí poslouchat EU či evropské právo? Je snad Google mocipánem s vlastní jurisdikcí, kterou globálně aplikuje téměř na celý internetový svět? Proč ve sktuečnosti nemůže počkat? Důvodem mohou být peníze: shromažďování našich dat vede k lepší cílené reklamě. Efektivnější reklama přináší firmám vyšší zisky. Taková reklama je pochopitelně dražší. Google si například účtuje za prokliknutí na banner. Jestliže je reklama systémově cíleně zaměřená, pak je vyšší pravděpodobnost, že kliknete. A firma více zaplatí.

Soukromé údaje podle nových podmínek mohou být shromažďovány Google a sdíleny i s dalšími platformami jako je YouTube, Gmail a Blogger.

Google se brání, že systém byl nastavený pro lepší vyhledávání a že jen sjednotil šedesát rozdílných pravidel do jedněch globálních podmínek. Evropa má však jiný názor a ve Francii pracovní skupina CNIL poslala Google dopis, jímž vyzývá internetový gigant, aby nikam nespěchal.

CNIL (nezávislý francouzský správní orgán) včera uvedl, že předběžné výsledky ukazují, že nová politika Google nesplňuje požadavky evropské směrnice o ochraně údajů (95/46/ES). Navíc jsou CNIL a evropské úřady na ochranu osobních údajů „hluboce znepokojeni kombinací různých služeb“. Na jedné straně důvody Google ke zefektivnění služeb, na druhé straně CNIL nechápe, k jakým účelům Google potřebuje naše osobní údaje.

Google bude schopen sledovat a kombinovat velkou část svých online aktivit, zejména díky produktům jako je Android nebo Analytics a reklamní služby. Nová politika například umožní zobrazovat reklamy na YouTube, které jsou cíleně zaměřené podle uživatele, který má na svém telefonu Android. Má tak přístup k rodnému číslu, číslům volajících, datům a časům hovorů apod.

Nejedná se o bezvýznamné drobnosti, když si uvědomíme, že vyhledávač Google představuje 80 % evropského trhu, dále má 30 % evropského trhu na smarthponech, 40 % světového trhu s online videi a více než 40 % reklamního trhu po celém online světě. Dále k nejvíce používaným analytickým nástrojům v Evropě patří Google Analytics. A jsou tu samozřejmě i cookies, které se ukládají na počítači.

Četli jste si nové podmínky? Běžnému uživateli po přečtení se mohou zdát výhodné. Vstřícné slovo internetového gigantu, že díky novým pravidlům vám usnadní práci na internetu, po prostudování právníky a odborníky jasně ukazuje, že se jedná jen o cílené zásahy do soukromí za účelem zefektivnění účinnosti reklam a vyššího zisku a možná slouží i k dalším aktivitám. Vždyť naše data s naším souhlasem jsou dávána k archivaci soukromé společnosti, v níž se točí miliardy dolarů.