Share

 

Choreografka Anne Teresa de Keersmaeker tvrdí, že Beyoncé si bez dovolení přivlastnila taneční pohyby, které má tato populární americká zpěvačka má ve svém nejnovějším hudební videu.

První, kdo na to upozornil, byly stránky AceShowbiz.com, dále s touto zprávou postupně přicházejí různé světové deníky. Podle AceShowbiz.com je choreografie ve videu pro nové video Countdown, které bylo zveřejněno minulý týden, typická řada podobností s prací belgické choreografky Anne Teresy de Keersmaeker.  Podle Guardiinu v rozhovoru pro dánský blog de Keersmaeker řekla, že se na ni nikdo neobrátil, aby mu mohla udělit svolení k užití její choreografie.

„Nic jsem o tom nevěděla,“ říká Anne Teresa de Keersmaeker. „Nejsem šílená, ale tohle je plagiátorství.“

Až neuvěřitelně stejná choreografie, kterou můžete posoudit ve videu níže, ukazuje, jak Beyoncé a stejně tak Anne Teresa de Keersmaeker se pohybují bez rozdílu absolutně stejně. V levé části obrazovky za prosklenou vitrínou stojí hlavní zpěvačka, zatímco za jejími zády vpravo tři jiné tanečnice vytvářejí baletní pohyby. A není to jediná podobnost, kterou si „vypůjčila“ Beyoncé z práce Keersmaekerové a její společnosti Rosas Danst Rosas. Další silně podobné kreace jsou patrné z choreografie z Achterlandu, filmové verze, která získala ocenění v roce 1994. Což můžete vidět v druhé půlce videa.

Beyoncé se nechce k danému obvinění vyjadřovat. Adria Petty, ředitelka, však řekla pro MTV News, že Beyoncé přinesla několik různých tanečních čísel, z nichž si vybrala tato. „Většina z nich odkazovala na německé moderní tance, věřte tomu nebo ne,“ řekla Petty. Podle ní se celý choreografický proces vyvíjel „spontánně“.

Spontánnost se zdá však až příliš zrcadlová! A není to poprvé, co byla Beyoncé obviněna z plagiátorství. První plagiátorství však na konec zpěvačka nepopírala – podobnost Lorella Cuccarini byla více než zřejmá a Beyoncé sama přiznala, že se „nechala inspirovat“ Cuccarini.

Reklama
Nejefektivnější výuka angličtiny online. Vynikající poměr cena výkon. Vhodné jako vánoční dárek pro středoškoláky či rodiče,   Jen 139,- Kč IPL epilace nebo REJUVENACE na přístroji Epil Fast Touch! Sami si vyberte partii! Sleva 54%!
nabídka slev až 90% pro dnešní den

De Keersmaeker považuje jednání Beyoncé za drzost. „Co je to za drzost, že se ani neobtěžovali to skrýt. Zdá se, že si myslí, že to mohli udělat, protože je to slavná práce…. (jestli) jsem poctěna? Podívejte, už jsem viděla děti z místní školy, jak to tancovali. (A) to bylo mnohem hezčí.“

Plagiátorství? No a co…

Problém kolem plagiátorství se může někomu zdát fádní. Hlavně – upřímně, Beyoncé známe všichni. Kdo je Anne Teresa de Keersmaeker? I když pracuje desítky let, není světu tolik známá. Je avantgardní belgickou choreografkou. Její tanec vyjadřuje ještě další myšlenku – není to jen „zábava“.

Jak hodně je dovoleno používat stejné kroky, pohyby, celkový efekt videa? Podle mého názoru, pokud na stejné práci bez svolení někdo vydělá, je to prostě krádež. Beyoncé není charitativní organizace. Tam bych ještě přimhouřila oči. Pod záminkou dobré věci lze v zásadě odpustit ledasco. Jsme přeci jen lidé.

Na druhou stranu – poškodí Beyoncé práci Anne Teresy, když použije ty samé prvky? Někdo by řekl – ne! Vždyť navíc díky této aféře se stává světu dříve neznámá choreografka najednou značně povědomou. Jedná se efektní reklamu. Neznali jste její písně, nyní její jméno mnoho lidí vyhledává v google a na youtube, aby posoudilo a zhodnotilo, o koho jde.

Ale máme vůbec právo položit si takovou otázku?

Teď to mohla být Beyoncé, jsme tolerantní. Pak by si třeba mohl někdo sebrat celou choreografii někoho jiného a použít jej v ne-zrovna-regulérním podtextu (politické lobby, pornografie apod.)

Jiní kritici na obranu Countdown říkají, že video není jen to, co nám připomíná belgickou choreografii, ale jedná se o tři a půl minutovou skládanku stylů šedesátých a sedmdesátých let, takové retro, které naráží na Andrey Hepburnovu ve Funny Girl, Monicu Vitti v Modesty Blaire, Jennifer Brala z Flashdance a Dianu Ross a tak dále. Podle Theatre blog se jedná o pěkný „retro kousek“ filmové tvorby. A režisérka Petty nikdy nevytváří něco absolutně nového a původního. Vždy si půjčuje z toho, co už (úspěšně) proběhlo..

Anne Teresa de Keersmaeker v tiskovém prohlášení z 10. 10. mimo jiné uvádí, že se vše nejprve dozvěděla přes Facebook. „Když jsem viděla aktuální video (Beyoncé), byla jsem překvapena podobností klipu.“ Podivila se nejen značnou shodou pohybů, ale i kostýmů, scény a záběru z filmů. „Je tedy zřejmé, že Beyoncé nebo videoklip, režírovaný Adriou Petty, vyplenil mnoho kusů …scén z filmu….“ Podle ní existuje vícero lidí, kteří v pohybech napodobují Achterland, ale je to méně viditelné kvůli změnám v estetice. „Lidé se mě ptali, jestli jsem naštvaná.“ Na to reaguje, že na jednu stranu díky tomuto plagiátorství může širší publikum vidět práci studia Rosas danst Rosas. „Rosas danst Rosas může možná oslovit široké publikum, které takové taneční představení nikdy nemohlo vidět i přes jeho popularitu v tanečním světě už od roku1980. ABeyoncé není nejhorší plagiátorka. Zpívá a tančí velmi dobře a má dobrý vkus! Na druhé straně jsou zde pravidla chování a následky takové činnosti, a já si nedovedu představit, že si toho nejsou se svým týmem vědomi.

Závěrem pak, nejsem vůbec rozzlobená, naopak, nutí mne to přemýšlet o pár věcech. Jako – proč trvalo pop kultuře třicet let, aby ocenila experimentální tanec? Před pár měsíci jsem viděla na youtube klip, kde školačky z Fander tancovaly Rosas danst Rosas k hudbě Like a Virgine od Madonny. A dojalo mne to, když jsem to uviděla.

Ale v globální pop kultuře je to jiné. Myslím tím, že třicet let je čas, který je potřebný k recyklaci netradičního experimentální představení? A co říká o práci Rosas danst Rosas? V roce 1980 to bylo považováno za vyjádření dívčí síly, založené na předpokladu ženského postoje k sexuálním projevům. Dostávala jsem pak často dotazy, jestli nejsem feministka.“ Teď vidí, jak Beyoncé převzala tanec – tanec jako zábavu. Ale ta myšlenka už tam není. „Je to lákává konzumní zábava.“

Podobnost je ale i větší. V tiskovém prohlášení říká Anna Teresa, že když tančila tento videoklip, byla těhotná. Beyoncé je prý v klipu ve čtvrtém měsíci těhotenství.

Podobnost až do fyzického nitra…

„Takže dnes ji mohu jen přát stejnou radost, jakou mi přinesla má dcera.“