Share

Citibank náleží do skupiny amerických bank, soustřeďujících se pod hlavičkou společnosti Citigroup.

Citibank

Připojte se k nám na FACEBOOKU a TWITTERU.

Americké banky značně pocítily vliv z hospodářské krize, která nastartovala z amerického finančního trhu už v roce 2007, ale nejvyšší tlaky ekonomika začala pociťovat v roce 2008. Citibank před krachem podrželi investoři z Blízkého Východu. Ačkoliv do ní v roce 2010 doslova napumpovali 30 miliard dolarů, výše investice nebyla zcela dostačující a Citibank začala zdražovat své služby. Rok 2011 byl pro banku už nášlapem do zpětných zlatých časů. Čistý zisk k prvnímu čtvrtletí 2011 vykázala ve výši 659 miliónů korun. Ve srovnání s loňským rokem je to nárůst o 124 procent. V roce 2010 měla Citibank  čistý zisk „pouhých“ 295 milionů.

Finanční krize rozdělila Citibank na dvě společnosti

Když vypukla krize, nejvyšší management Citibank rozhodl, že se celá skupina Citi rozdělí do dvou celků, Citi Holdings a Citicorp. „Do Citi Holdings se přesunula všechna vedlejší aktiva s cílem řídit možná rizika a ztráty a dosažení maximální hodnoty těchto aktiv postupným utlumováním jejich činnosti. Citicorp zahrnuje hlavní oblasti podnikání jako např. Citibank v České republice,“ řekl George Denisenko, ředitel spotřebitelských úvěrových produktů v evropské Citibank. Po rozdělení zůstal Česká Citibank stále pod irskou správou.

Důvodem rozdělení bylo maximalizovat hodnoty. Citibank těžce nesla dopady finanční krize, a proto se také jako jeden z opatřujících balíčků rozhodla specializovat v oblastech, ve kterých cítila, že by byla nejúspěšnější. Nyní si Citibank svůj tah chválí – nasvědčují tomu výnosy.

Ekonomická krize

Ekonomická krize přišla pro většinu lidí na světě takřka zčistajasna. Zdálo se, že vše je na ideálním vzestupu, standardy se zvyšovaly a pak přišla rána z čistého nebe. Z odstupného analytického úhlu se celá situace jeví předvídatelně – když se dělaly ty kroky, které se dělaly – a nyní hlavně hovořím o problémech s pochybnými hypotékami a úvěry – tak se celý systém jednou musel zhroutit.

Globální vliv se projevil v roce 2008, kdy prvotní příčinou byla právě americká hypoteční krize z roku 2007. Dalším faktorem byla vysoká cena ropy v první polovině roku 2008, která vedla k poklesu reálného HDP a zvedla spotřebitelské ceny. Cenu ropy hnaly vzhůru spekulativní obchody. Hodnota dolaru začala klesat. V červenci 2008 byla ropa na svém historickém maximu 147 USD za barel a během dvou měsíců propadla o třetinu ceny. Na konci roku stála ropa již jen 40 USD za barel.

Podniky byly nuceny přehodnocovat své náklady a mnohdy propouštět své zaměstnance. Některé firmy neunesly tlak a zkrachovaly. Hospodářský růst se pomalu vrací do svých kolejí, ale americká ekonomika se stále potácí na nestabilní líné bárce.

 

Globální benefity

Díky svému globálnímu zastoupení je Citibank schopna zajistit svému klientovi peníze, ať se nachází na jakémkoliv místě na světě, kde má Citibank svou pobočku. Když přijdete o své peníze, stačí v nejbližší zahraniční pobočce prokázat totožnost a můžete si vybrat peníze, které máte uložené v České republice na svém účtě, aniž byste měl u sebe platební kartu.

V blízké budoucnosti hodlá Citibank otevřít novou službu. Klient, který se přestěhuje do jiného státu – třeba za prací – si nebude muset zakládat nový účet v zahraničí. Postačí pouze prokázání, že již má někde účet u Citibank založený. Veškerá data o klientovi budou bankou přeposlána do nové zahraniční banky dle potřeby klienta.

 

Poplatky v Citibank

Nicméně Citibank nepatří zrovna k bankám, které nabízejí levné služby. Za vedení Citi Konta si měsíčně účtuje 299 Kč, jestliže zůstatky na účtu činí méně než půl milionů korun (nad tuto částku je vedení zdarma), při založení účtu musíme vložit 1000 Kč, po té minimální částka na účtu musí být 500 Kč. Elektronický výpis z účtu je zdarma, ale zasílání poštou stojí 49 Kč. Změny nebo zrušení SIPO či inkasa stojí 40 Kč a při výběru hotovosti do 2 milionů zaplatíte poplatek 49 Kč.

Evropská Citibank má hlavní sídlo v Irsku a řídí se řídí Irským programem ochrany vkladů.. Skupina se nazývá Citibank Europe plc a k ní náleží i česká pobočka Citibank.

 

Citibank Online

Internetové bankovnictví Citibank nese název Citibank Online. Zřízení a vedení je zdarma. Je potřeba zakoupit jen bezpečnostní klíč podle aktuálního sazebníku. Aktuální sazebník, platný od dubna 2011, nabízí Bezpečností klíč zdarma.

Bezpečnostní klíč je malé přenosné zařízení, které vygeneruje jednorázový číselný kód, jenž je pro každého zákazníka a každé přihlášení jiný.  „K Vašemu účtu se nedostane nikdo, kdo nezná bezpečnostní kód vygenerovaný Vaším klíčem. Bezpečnostní klíč funguje samostatně a nijak s bankou nekomunikuje… je chráněn pětimístným číselným kódem, který si volíte sami při prvním spuštění,“ uvádí  oficiální zpráva Citibank. Citibank Online umožní pouze tři chybné pokusy při přihlášení, další chybný pokus zablokuje účet. Klient pak musí resetovat přístup k účtu pomocí čísla karty, A-Pinu a zodpovězení dvou kontrolních otázek. K resetu má opět tři možnosti. V chybném postupu dojde ke kompletnímu zablokování a zprovoznění lze uskutečnit pomocí linky CitiPhone.

 

Citipůjčka

Citibank nabízí půjčku zvanou Citipůjčka, která limituje fyzické osoby částkou v maximální výši 400 000 Kč. Právnické osoby si mohou půjčit až 600 000 Kč. Půjčku lze sjednat online. Není potřeba sjednávat zvlášť běžný účet. Délka splácení je v rozmezích 2 roky až 74 měsíců.

Poplatky a úroky jsou odlišné podle výše půjček.

 

Poplatek za vyřízení: od 750 Kč až do 6000 Kč
Úroková míra: od 10,99 % až do 13,99 %
RPSN: od 12,15 % až do 18,69 %

Více informací

 

Kreditní karta

Citibank nabízí několik druhů kreditních karet

Citi  Shopping je určena pro běžné nakupování. Mezi hlavní výhody patří vrácení až 10 % z každodenních nákupů (až 500 Kč měsíčně), sleva až 25 % na zboží a služby v rámci Citi Clubu a 4 dodatkové karty.

Mezinárodní karta Citi kreditní karta Classic a Gold.

O2 Citi kreditní karta určená k platbě za služby O2. Zákazník získává až 20 % slevy na služby O2 a ke každému dobití 20 % kredit navíc.

Citi ČSA kreditní karta s bonusy a slevami na létání. Součástí karty je cestovní pojištění pro rodinu.

Shell MasterCard na nákup pohonných hmot s výhodou u Shellu v České republice.

Pozor na nevyužívané, ale aktivované karty!

Pokud si však zařídíte kreditní kartu u Citibank např. podpisem smlouvy v nějakém obchodním stánku či na Shell, ale kartu nebudete využívat, můžete být nemile překvapeni za poplatky, které vám přijdou ke konci měsíce. Podstatný rozdíl je, zdali kartu aktivujete nebo ne. Aktivovaná, ale nevyužívaná karta už podléhá různým poplatkům. Jestliže však kartu neaktivujete a jen hodíte do šuplíku, na konci měsíce se nemusíte bát žádných zbytečných poplatků spojených s vedením karty. Bankéř Citibank vás také do měsíce telefonicky kontaktuje, zdali všemu ohledně nové karty rozumíte a nepotřebuje s něčím pomoci.

Citibank se považuje za lídra v produktu kreditních karet. Na českém trhu je zhruba 3,5 milionů kreditních karet včetně karet vydaných nebankovními subjekty. Citibank chce vlastnit z tohoto trhu podíl mezi 10-15 procenty. Zatím vlastní zhruba 15 % tržního podílu na úvěrech v celé ČR.

REWARD a prémiová kreditní karta

Ke stávajícím kartám jako novinka od května přibyla tak zvaná REWARD kreditní karta (též kreditní karta Citi Life), „karta, která vás bude odměňovat“. Z každého nákupu, kdy klient použije kreditní kartu, získá určité body, které si později bude moci připsat jako peníze na svůj účet nebo je využít k zaplacení poplatku za vedení kreditní karty. Citibank vede úvěrové registry klientů, které stanovují maximální hranici pro půjčení částky a maximum možného zadlužení. Tyto registry slouží podle Citibank k tomu, aby napomáhaly klientům uhlídat si své dluhy a nepřeceňovali tak své síly.

V nastaveném období lze splatit částku bezúročně, kterou využívá velká většina klientů. Češi jsou však konzervativnější ve využívání kreditního systému. O kreditní kartu nežádá každý, kdo má zavedený účet. Ve Spojených státech, Anglii a Španělsku se pohybuje průměr okolo dva až pět kreditních karet na jednoho klienta.

Reklama
Hodinky.cz

Tento rok plánuje Citibank také vydání tak zvané prémiové karty, určená pro náročnou klientelu s vysokým úvěrovým limitem a s více nadstandardními službami.

Bezkontaktní technologie

Společně s Komerční bankou Citibank připravuje tak zvané bezkontaktní platební technologie. Bezkontaktní kreditní karty jsou v oběhu od tohoto léta. V červnu byly nabídnuty držitelům Shell MasterCard, následně se funkce zpřístupňuje i pro ostatní karty, ale volba zůstává stále na klientovi – zdali setrvá u klasické karty či ji pozmění na bezkontaktní. Bezkontaktní karty jsou již ve světě běžné. Citibank spolupracovala na tomto projektu s Polskem, kde je již tento typ karet zaběhnutý.

Klient, který se rozhodne využívat bezkontaktní kartu, zavolá na zákaznickou linku a poštou mu pak přijde vzhledově stejná karta, jakou měl doposud, ale jedná se o bezkontaktní kartu. Další možnost je nalepit si na současnou kartu bezkontaktní nálepku a tím „upgradovat“ kreditní kartu na bezkontaktní. Tuto nálepku lze nalepit třeba i na mobilní telefon a používat ho k placení. Nálepka bude propojena s platnou kreditní kartou, nejedná se o žádný vedlejší produkt. S tím je spojené i zavedení bezkontaktní platebních terminálů.

Ve spolupráci s Telefónikou O2 připravuje Citibank navíc NFC platby. Na klientově SIM kartě v mobilním telefonu bude nainstalována plná funkce kreditní karty u Citibank a telefon, který bude vybaven NFC technologií a speciální aplikací pro bezkontaktní platby bude sloužit k uhrazení potřebných plateb. Společně pracují na této novince v České republice s Globusem, KB a Visa Europe.

Mobil má u sebe každý. Někdo nemá u sebe ani peněženku, ale mobil ano. Proto zavedení této technologie se dynamizuje a ulehčí placení.

Citibank je moderní banka s řadou průlomových technologií

Citibank přichází na trh s řadou novinek, které v České republice nebyly předtím zavedeny žádným jiným bankovním ústavem. Maximálně se snaží chránit své klienty. Mezi ochrannými prvky přichází na trh i 3DSecure. Nicméně je to stále banka, která patří k dražším ústavům a pro běžného klienta není pro to nejspíš tolik přitažlivá jako levnější účty u bank v současné době FIO banka nebo Mbank.

 

Reklama
Hodinky.cz